Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Köpenhamns varumärke skrotas

Publicerad: 11 november 2013, 11:39

Danmarks huvudstad Köpenhamn ska inte längre kallas Open Copenhagen. Varumärket har varit ett officiellt varumärke för staden sedan 2009. Brist på engagemang gör att varumärket läggs ned. Föreningen Open skrotas också.


Ämnen i artikeln:

Microsoft

– Vi har egentligen fungerat bra som förening, men det finns behov för  ett nytt och större engagemang, också från fler offentliga aktörer,  säger Henrik Peter Jørgensen till nyhetsbyrån News Øresund – han är  ordförande i föreningen Open samt kommunikationsdirektör i Københavns  Lufthavne.

Föreningen hade som mest 22 medlemmar, men är nu nere i  tio medlemmar, där exempelvis Microsoft och Københavns Lufthavne är  exempel.

Tanken var att låna idéer från it-världen och marknadsföra Köpenhamn som ett open source-varumärke.

Henrik  Peter Jørgensen uppger att regionerna och kommunerna i  Köpenhamnsområdet håller på att ta fram en tillväxtstrategi och ett nytt  varumärke för staden i samband med detta.

Arbetet förväntas klart i början av nästa år, enligt nyhetsbyrån News Øresund.

Föreningen Open startades på initiativ av Wonderful Copenhagen och Copenhagen Capacity.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Microsoft

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.