Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

”Kött och blod mer intressant än företag”

Publicerad: 13 januari 2012, 15:31

Christina Saliba har gjort en kometkarriär.

Foto: Björn Elgstrand.

Hon föddes Libanon och kom till Sverige som två-åring. Nu är hon en av branschens största profiler som vd för pr-byrån Weber Shandwick. – Jag är svenskt osvensk i många avseenden, säger Christina Saliba till Resume.se


Ämnen i artikeln:

Christina SalibaWeber Shandwick

Christina Saliba föddes i Libanon och kom till Sverige när hon var två år. Hon berättar att detta präglat henne mycket. Först skapade bakgrunden ett utanförskap som sedan blev en styrka.

– När jag var yngre kände jag inte identifikation med min kultur, jag skämdes nästan att vara olik alla andra. Idag är det en stor och mycket viktig del i vem jag är. Jag är berikad med att ha två kulturer, två språk och två traditioner. Jag är svenskt osvensk i många avseenden.

Som 19-åring var Saliba landets yngsta ledamot i kommunfullmäktige, där hon var verksam i Växjö. Hon medverkade också i den republikanske presidentkandidaten Bob Doles valkampanj 1996. Saliba säger att politiken varit den viktigaste skolan för henne.

– Det fantastiska med politiken är att det finns möjligheter även om du är ung, det öppnar dörrar på ett annat sätt än vad näringslivet gör. Det viktigaste jag tagit med mig är att hårt slit och att arbete lönar sig. Ska du få andra att lyssna på dig måste du tro på det du säljer själv.

Christina Saliba är sedan 2008 vd på Weber Shandwick, en byrå som satsar mycket på det alltmer växande segmentet personprofilering. Hon ser tydliga förklaringar till den personliga varumärkesbyggnadens genomslag hos människor med ledande befattningar.

– Hela vårt samhälle och medieklimat har blivit och är mer personifierat än någonsin. Kött och blod är mer intressant än företag och organisationer, mer intressant än att hylla och sänka. Kött och blod skapar den dramaturgi som medierna vill ha och därav ett större personfokus.

Hon tror att området kommer expandera.

– Offentliga personer och näringslivet kommer få se mer av både granskning och jagande efter vd:n eller styrelseordföranden. Men det gäller inte bara offentliga personer, idag kan vem som helst bli offentlig granskad, inte minst genom de sociala medierna. Det blir allt viktigare att ha social koll på sitt varumärke.

Saliba tror att personprofileringen kommer få störst spridning i politiken, men råder näringslivet att följa efter.

– Näringslivet bör lära sig av politikerna, där många är otroligt duktiga och skickliga på att jobba med sina personliga varumärken. I Sverige har det varit lite av en skam att medvetet arbeta med sitt personliga varumärke, vilket jag inte förstår. Jag skulle säga att man mer än någonsin bör se över sitt varumärke och ha en tydlig plan för det, en plan där man får ”realtidsregissera” sitt varumärke.

Vad gäller läget för egna firman, är fokus inställt på att vara ledande inom personligt varumärkesbyggande. Weber Shandwick har nyligen rekryterat Johan Romin från Sveriges Radio, vilket ska öka kompetensen kring rörlig media. Saliba anser att PR-branschens stora utmaning är att lära sig mer av reklamsidan, framförallt vad gäller kreativitet och managementkonsulting.

– Vi måste bli bättre på att gifta ihop kreativitet och affär, och visa våra kunder att vi är på kundernas närande budget snarare än den tärande. Allt handlar till sist om sista raden.

Weber Shandwick har länge arbetat tillsammans med deckardrottningen Camilla Läckberg. Saliba säger att det givetvis betyder mycket för byrån, men även för henne själv personligen.        

– Det är kul och utmanande att jobba med Camilla, hon är väldigt begåvad och har en stark drivkraft och passion för det hon gör. Vårt arbete handlar mycket om att vi har ett globalt ansvar för hennes varumärke och därmed även hennes affärer. Många tror att personligt varumärke handlar om vad du läser i tidningen om en person, men vi tar ett helhetsgrepp på hela personens varumärke där media är en del av det arbete vi gör.

Hon säger att det inte är helt riskfritt att arbeta med en offentlig och exponerad person som Camilla Läckberg.

– Det är klart det finns en risk att arbeta med en person precis som det finns en risk att arbeta med företag. Däremot har ju personer högre fallhöjd om det skulle gå snett. Mycket handlar om taktiska överväganden om vad som är rätt och fel.

Inte sällan uppkommer argumentet att PR är ett hot mot den fria journalistiken, något som hon själv inte upplevt men tycker är tråkigt.

– Det gäller att ha stor respekt för journalisters arbete. Oavsett vad pr-konsulter kommer med så är det alltid upp till varje tidning och journalist att fatta beslut om vad han eller hon skriver.

Hon menar att branschen mer är en gynnande än hotande faktor.

– Branschen har ju snarare hjälpt näringslivet att få en större förståelse för hur medierna funkar och hur man kan använda medierna för att bygga varumärke och driva försäljning. Detta har i många fall gynnat journalistiken. Medierelationer är en viktig del av vårt arbete men inte hela vårt arbete.

Genom åren har Saliba vunnit en rad utmärkelser och bland annat suttit med i juryn för Guldägget och 100-wattaren. Hon påpekar att detta haft en stor betydelse för henne som yrkesmänniska.

– Det betyder att jag gjort ett bra jobb för mina kunder. En av de absolut viktigaste drivkrafterna är att leverera. Jag har ett stort ansvar och kunderna betalar för att jag ska tycka till.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News