Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Kräkpåsar med Sigge Eklund ska bygga kännedom för MEDS Apotek

Publicerad: 15 November 2019, 08:59

Musikvideon med Måns Zelmerlöw gjorde att fler konsumenter fick upp ögonen för apotekskedjan MEDS. Nu kommer nästa uppmärksamhetsoptimerade lansering: kräkpåsar designade av Sigge Eklund, med Sigge Eklunds ansikte.


Ämnen i artikeln:

MEDSSigge Eklund

Tillsammans med Calle Schulmans byrå Good Enough Media tog nätapoteket MEDS:s marknadschef Marika Baltscheffsky fram reklamfilmen ”Måns älskar MEDS” där artisten, som också är delägare i bolaget ironiserade över sin egen persona, red in naken på en häst och skapade stor uppmärksamhet i såväl traditionella son sociala medier efter lanseringen i september. I Googles ”brand lift studies” ökade Youtube-kampanjen kännedomen med 14,5 procent. Rekord inom vertikalen i norra Europa och anmärkningsvärt höga siffror även i en internationell kontext där snittet ligger på 3,5 procent.

LÄS MER: Måns Zelmerlöw kastar kläderna för MEDS

Nu kommer nästa steg kommer där MEDS, med hjälp av Redgert Comms och tillsammans med författaren och poddaren Sigge Eklund, lanserar en ”exklusiv kollektion” kräkpåsar. Under de sju åren som ”Alex och Sigges podcast” funnits har Sigge Eklundi flera avsnitt berättat om sin fobi för spyor.

LÄS MER: MEDS marknadschef om kampanjen

Kräkpåsarna är precis som höstens reklamfilm ett sätt att differentiera sig för MEDS, men också så klart en snabb väg till pr-värde genom en känd person och en udda produktlansering.

– Vi är en uppstickare i apoteksvärlden. Det ska kännas såväl i vår produkt som i hur vi marknadsför oss själva. Jag tror att vi gör det genom att vara lyhörda och ta till oss av samhällsfenomen som talar till många. Då jag håller örat mot marken, lyssnar och tittar på mycket, blev ett samarbete med Sveriges mest kända kräkfobiker Sigge Eklund självklart. Sigge talar ofta i sina sociala medier om sin rädsla inför kräk, så jag hörde helt enkelt av mig till honom och frågade om han ville designa en kollektion kräkpåsar, säger Marika Baltscheffsky, marknadschef på MEDS i ett pressmeddelande.

– Det var en oväntad men väldigt rolig förfrågan Marika kom med. Jag har blivit någon typ av en expert på spyor trots att jag knappt sett en. Ruben Östlund har till och med tagit in mig som kräkexpert i sin nya film. Nu får vi hoppas att kräkpåsarna håller kräket borta, och om jag mot förmodan skulle drabbas av en kräksjuka vet jag nu att jag kan vända mig till MEDS, säger Sigge Eklund.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MEDSSigge Eklund

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.