Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Krisexpert ger tummen upp för Findus Öppna Köket-film

Publicerad: 11 Mars 2013, 14:24

Foto: Pressbild.

Findus har bjudit in 1 500 konsumenter till sitt storkök i Bjuv för att visa hur maten tillagas. Inbjudan kommer som en direkt effekt efter hästköttsskandalen med Findus lasagne. Ingela Stenson är pr-expert inom matområdet vid United Minds. Hon tycker ändå att Findus gör rätt.


Ämnen i artikeln:

United MindsFindus

Resumé har tidigare pratat med matexperten Ingela Stenson på United Minds om Findus krishanteringen av hästköttsskandalen.

Hon räknade ändå med att Findus har goda chanser att återupprätta förtroendet på längre sikt.

Resumé kontaktar henne återigen efter att Findus i fredags gick ut med en film där man bjuder in 1 500 konsumenter till storköket i Bjuv:
–Jag såg filmen på tv igår och det är naturligtvis lite mycket by-the-book, men öppenhet och ärlighet är aldrig fel. Så jag tycker att deras initiativ är att föredra framför att man lägger locket på så att säga, säger Ingela Stenson.

Hon menar att ett bjuda-in-initiativ är det ultimata testet, men påpekar samtidigt att Findus tar en viss risk:
– Det finns alltid en risk att man förstärker Findus koppling till höstköttsskandalen då man tar upp den igen, men jag tycker ändå att fördelarna överväger nackdelarna, säger Ingela Stenson.

Hon tycker också att det är bra att Findus lyfter fram sin alldels egen kockveteran i köket i filmen - Kenneth Nilsson med drygt 20 års erfarenhet.

En rad andra företag har uppmärksammats för hästkött i sina produkter efter att lasagneskandalen blivit ett faktum - Ikea hade det bland annat i sina köttbullar.

Findus kunde naturligtvis ha försökt avdramatisera det hela genom att peka på att fler använder hästkött i sina produkter, men Ingela Stenson tycker att det är bra att Findus inte har valt att göra på det viset:– Jag tycker att det inte hade varit en klok strategi att göra så. Det kan lätt uppfattas som att man försöker skylla ifrån sig, säger Ingela Stenson.

Hur ser du på att man inte använder ordet hästkött en enda gång i filmen?
– Jo, det är ju lite mer á la ni vet det tråkiga som har hänt. Det är klart att man skulle kunna ha sagt mer, men det blir lätt så starkt i tv, säger Ingela Stenson.

Hon står fast vid att Findus ändå klarar sig relativt helskinnat ur krisen på längre sikt:
–Konsumenterna glömmer ganska fort. Ta bara det här med ICAs köttfärs. Det är inget larm grundat på att någon har konsument har blivit sjuk eller liknande. Då hade det blivit mycket värre, säger Ingela Stenson.

Hon anser också att Findus måste vara medvetet om att kravbilden höjs då man bjuder in och går ut och nästan säger att det aldrig kommer att hända igen.

Ingela Stenson tycker ändå att det största problemet med hela hästköttsskandalen är att man har tappat mark i det arbete som har skett efter att den hemlige kocken skrev om tillsatser i färdiglagad mat för cirka fem år sedan:
– Då tappade branschen rejält i försäljningen. Man måste ändå komma ihåg att mycket av den färdiglagade maten är bra, men nu hamnar verkligen färdiglagad mat på utelistan, säger Ingela Stenson.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

United MindsFindus

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.