Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Kritikstorm mot H&M i sociala medier: Anklagas för rasism

Publicerad: 8 Januari 2018, 09:14

H&M har hamnat i rejält blåsväder under helgen. En huvtröja med texten "Coolaste apan i djungeln" säljs bland annat i Storbritannien. På produktbilden i webbshopen bärs tröjan av en liten mörkhyad pojke. Nu växer kritiken mot företaget.


Ämnen i artikeln:

Sociala medierH&MRasism

Den gröna huvtröjan med texten "Coolest monkey in the jungle" behöver inte vara kontroversiell. Men det är sammanhanget med den unga mörkhyade modellen som syns i annonsen som får kritikerna att höja rösten mot modejätten. På sociala medier kallas H&M:s agerande för rasistiskt, skriver Expressen.

"Jag jobbade för H&M i många år och de är ovetande ibland. Huvudkontoret i Sverige har dålig koll på frågor som rasism, kulturella och sociala utmaningar. De tycker troligen på allvar att det här är gulligt", skriver en användare på Twitter.

Även på H&M:s Facebooksida visar många sin ilska mot företaget och en person uppmanar H&M att byta ut personalen på pr-avdelningen och ser misstaget som ett resultat av en bristande mångfald.

"H&M behöver tydligen få in lite färgade medarbetare på sin marknadsavdelning. Jisses, vem fattade detta usla beslut?"

Annonsen i fråga går inte att finna på H&M:s svenska webbsida. Den ska dock ligga kvar på den brittiska sidan dock med en uppdatering med endast den gröna huvtröjan, inte den mörkhyade unga fotomodellen. Så sent som i höstas fick H&M skarp kritik för sitt val av modeller till sin plus size-kollektion. Bland annat Facebookgruppens Annonsrådets och dess grundare Amanda Oxell ansåg att annonserna bidrog till en skev kroppsuppfattning och uppmanade till en bojkott mot företaget.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Sociala medierH&MRasism

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.