Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Kyrkans män anklagar Westander för jäv

Publicerad: 11 Juli 2014, 10:11

Bloggen Kyrkliga Ting skrev nyligen att Westander har delat ut sitt "påhittade pris" under Almedalen till sin egen kund – Svenska Kyrkan. En annan kyrklig bloggare har inte varit sen att haka på. Patrik Westander hävdar att det hela rör sig om ett missförstånd.


Ämnen i artikeln:

Patrik WestanderAntje JackelénHetast i Almedalen

Sveriges nya kvinnliga ärkebiskop, Antje Jackelén, utsågs till "Hetast i Almedalen" efter att Gotlands kyrkklockor ringde när det nazistiska partiet Svenskarnas Parti, SvP, tjuvstartade veckan med ett möte redan under lördagen.

Häromdagen rapporterade en präst i Svenska Kyrkan, Patrik Pettersson, på bloggen Kyrkliga Ting att han tycker att Westander har lyckats väl med att stärka ärkebiskopen varumärke som "trovärdig i den politiska maktbranschen."

Han är dock lite fundersam över själva priset och skriver:
"Därav det där påhittade priset under politikerveckan i Almedalen – som Westander delade ut till sin egen kund..."

Han menar att det är ungefär samma trick som när Skånska länsföreningen för mag- och tarmsjuka skapar uppmärksamhet om sig själv genom att dela ut ett pris i form av "två toalettrullar för bästa offentliga toalett" - han tar upp exemplet från Westanders egen pr-handbok.

En annan kyrklig bloggare hakar på och skriver under rubriken "Det visste jag inte om påhittarbranschen" att Kyrkliga ting har avslöjat en "praktskandal".

Westanders vd, Patrik Westander, slår nu tillbaka och menar att det rör sig om ett missförstånd.

- Vi har en extern jury för "Hetast i Almedalen" just för att undvika eventuell jävskritik. Jag deltar överhuvudtaget inte i juryarbetet, säger han.

Han hävdar också att kritiken också är missvisande i det att Westander inte har varit involverat i Svenska Kyrkans pr-arbete i Almedalen.

- Det här är något som Svenska Kyrkan och ärkebiskopen har hanterat på egen hand, säger Patrik Westander.

Han tolkar kritiken som att "Hetast i Almedalen" skulle vara ett "hitta-på-pris som går till Westanders egna kunder" och hävdar att inget kan vara mer felaktigt.

- Priset har funnits i åtta år och vi har inte varit med och vunnit en enda gång. Jag skulle däremot gärna vara med och vinna något år, haha, säger Patrik Westander.

Men det här året vann ändå en kund till er. Borde ni inte ha tagit upp i pressreleasen att det är en kund till er, men att att ni inte har involverade deras arbete med Almedalen?
- Nej, jag tycker faktiskt inte det är rimligt. Om Westander däremot hade varit inblandat så hade vi förstås sagt och skrivit detta i anslutning till prisutdelningen, säger Patrik Westander.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.