Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Kyrkovalet lyckat S-genrep för digital kampanj

Publicerad: 17 september 2013, 07:21

Olle Burell var socialdemokraternas general i kyrkovalet

Foto: Krister Berntsson

Det var långt från självklart för Socialdemokraterna att bränna två tredjedelar av sin valbudget på ett kampanjverktyg för sociala medier, men kyrkovalet visade sig bli ett mycket lyckat genrep inför 2014.


Ämnen i artikeln:

Socialdemokraterna

Socialdemokraterna fick nästan 30 procent av rösterna i kyrkovalet vilket var en ökning med en dryg procent. För valgeneralen Olle Burell var anledningen till resultatet en aktiv satsning på digital kommunikation och sociala medier.

– Vi lyckades använda verktygen till att entusiasmera våra medlemmar och dessutom rekrytera utanför våra egen led, säger han.

Det var SD och Socialdemokraterna som blev vinnarna i kyrkovalet. S lyckades vända en nedåtgående trend och blev ohotat största parti och SD lyckades mer än fördubbla siffror från nästan tre procent till drygt sex procent.

Så sent som under Almedalsveckan blev Olle Burell kontaktad av olika pr-byråer som ville hjälpa honom med kyrkovalet. Strategin låg spikad sedan länge men saknade verktyg för digitalkommunikation. Olle Burell fick några hektiska dagar innan beslutet fattades i samråd med partistyrelsen.

– Det var inget lätt beslut, säger han. Vi skulle i princip bränna två tredjedelar av valbudgeten på en verktygslåda.

Därned gick uppdraget till ReformAct, som just lyckats skriva avtal med den internationella digitala kommunikationsbyrån Blue State Digitals BSDTools. Blue State Digital fick stor uppmärksamhet under förra presidentvalet i USA, då byråns digitala strategi tillskrevs en stor del av Barack Obamas framgång.

– Det är viktigt att komma ihåg att verktygslådan inte skapar kampanjer eller förädrar det politiska innehållet, säger Olle Burell. Idéerna måste finnas där och man måste vara medveten om vad det är man vill uppnå. Men med hjälp av det digitala verktygen fick vi en ordentlig vind i rycken och fick upp entusiasmen.

Bland annat kunde Socialdemokraterna stämma av och trimma sina budskap under kampanjens gång. Genom att de kunde mäta populariteten hos kampanjbudskapen, kunde de justera dem för att få maximalt genomslag bland de inblandade valarbetarna.

– Vi kunde jobba snabbt och effektivt, säger Olle Burell. Vi kunde redigera vår valfilm baserat på vad en grupp partiveteraner tyckte om den. Det blev skillnaden mellan en bra film och en fantastisk film.

En annan nytta av kampanjverktyget var att man kunde få spridning på vilka metoder som funkade i olika delar av landet.

– Det kunde finnas en 75-årig eldsjäl i Norrbotten och en annan i Stockholm som visade varandra hur de jobbade. Det gav ytterligare inspiration och argument för att gå ut och kampanja, säger Olle Burell.

Eftersom Kyrkovalet är ett litet val som väldigt få bryr sig om att rösta i, blev det en utmärkt generalrepetition inför valen 2014.

– Vi kommer absolut att använda oss av den här typen av teknik, säger Olle Burell. Om det inte blir BSDTools så blir det något annat. Men kraften i den digitala kommunikationen går inte att förbise.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Socialdemokraterna

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.