Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Lämnade branschen: ”Ville jobba med något meningsfullt”

Publicerad: 5 December 2013, 15:01

Foto: Tove Arnsvik Bjurefalk.

Max Ahlborn startade och drev Acne Digital (idag Acne Production) och lämnade sedan Sverige för att leda B-Reels kontor i New York. Han lyckades med konststycket att gå från ett 10-tal personer till att växa till att hamna på plats 37 på Forbes lista över "America´s Most Promising Companies". Nu ska han styra Miljöpartiets strategi kring digitala medier. – Miljöpartiet och inte Sverigedemokraterna ska bli Sveriges tredje största parti, säger han.


Ämnen i artikeln:

B-reelForbesAcneMax AhlbornIsobel Hadley-KamptzNavid Modiri

Han ska styra den digitala valrörelsen ihop med partisekreteraren Anders Wallner, den  nytillträdda kampanjledaren Emma Rung (tidigare generalsekreterare för  Rättvisemärkt/Fairtrade) och Sara Martinsson (tidigare redaktör för PSL på SVT).

Varför valde du att lämna B-Reel och när skedde det?
–  Valet att lämna B-Reel och New York tidigare i år var naturligtvis  svårt. Att som VD för B-Reel NY få ha varit med och bygga koncernens  verksamhet i USA från ett kontor på ett tiotal personer till att rankas  på plats #37 av Forbes på deras lista över "America's most promising  companies" är såklart en helt otrolig resa. Samtidigt var jag på det  privata planet lite klar med både New York och reklambranschen. Jag har  bedrivit ett kommersiellt och ideologiskt växelbruk hela min karriär och  jag längtade efter att arbeta med något som kändes ännu lite mer  meningsfullt.

Vad har du jobbat med för andra saker?
– Innan  jag flyttade till B-Reel och New York sommaren 2010 hade jag varit med  och startat och drivit upp Acne Digital (nu Production) i några år.  Innan det pluggade jag statsvetenskap ganska länge efter att ha jobbat  som programmerare på B-Reel när det var alldeles nystartat. Och innan  det hade jag turen att få vara med i sluttampen av den första IT-boomen  som medarbetare på boo.com i slutet av 90-talet. Det var... speciellt.

Hur ser du på nya jobbet på partiet?
–  Att få arbeta med Miljöpartiet och dessutom under ett valår är faktiskt  helt jäkla otroligt. Vi står inför en enorm utmaning i arbetet för ett  regeringsskifte. Samtidigt känner jag personligen att "matchen i  matchen" är minst lika viktig - Miljöpartiet och inte  Sverigedemokraterna ska bli Sveriges tredje största parti.

Vad blir dina viktigaste uppgifter?
–  Jag kommer att arbeta huvudsakligen med digitalt kampanjande. Det kan  handla om större kampanjer kring vissa teman och politiska nyckelfrågor  men även att se till att vi får ut våra dagspolitiska budskap inte bara i  press utan på andra kreativa sätt i digitala kanaler. En annan viktig  komponent handlar om mobilisering samt att försöka få in ekonomiska  bidrag. Miljöpartiet har i jämförelse med S, M, SD och C väldigt,  väldigt liten budget och vi måste med alla medel vi kan försöka att ta  till vara människors engagemang. Det måste bli enkelt både att skänka en  slant och att bidra med sin tid.

Vad är MP:s sociala mediestrategi och hur bra har man lyckats hittills? Vad kan förbättras?
–  I Miljöpartiets digitala strategi ingår att vara direkta, sociala och  befinna sig nära de som är intresserade och nyfikna på oss. Det verkar  ha gett resultat och vi anses vara det mest inflytelserika partiet på  Twitter – enligt Twitterbarometern 2013 – vilket ju är ett helt  fantastiskt betyg. Samtidigt har vi inte haft resurser att vara fullt så  sociala och responsiva som vi vill och på Facebook finns det definitivt  mer att göra. Med min och Saras kompetens hoppas jag kunna lyfta vår  närvaro i sociala medier ytterligare och kanske använda kanalerna ännu  lite mindre som megafoner och mer för interaktion och samtal.

Vad har ni egentligen för reklamstrategi inför valet?
–  Digitalt. Mycket digitalt. Självklart kommer vi också att trycka ut  valaffischer och pins men navet i valkampanjen kommer att vara vår  närvaro i digitala medier - vilket är det som gör mitt jobb så jefvla  kul. Dessutom är det intressant, med tanke på "matchen i matchen", att  vi ligger lika långt ifrån SD i vårt medieval som i vår ideologi. De har  valt att ”tredubbla sin satsning på TV-reklam” medan vi väljer att inte  investera en krona i köpt TV-tid. Istället tror vi att vi når våra  väljare bättre och mer kostnadseffektivt genom medier som möjliggör  samtal och tvåvägskommunikation. Om mindre än ett år vet vi vem som  lyckades bäst, herregud.

Vad kan du avslöja redan nu som kommer att dyka upp?
–  Vi har rivstartat och lanserade förra veckan omrasism.se. Lanseringen  av #omrasism är resultatet av arbetet med vår arbetsgrupp mot rasism med  bland andra Jason "Timbuktu" Diakité, Isobel Hadley-Kamptz, Navid  Modiri med flera. Och nu till helgen är det dags igen - kan inte säga  exakt vad det blir men PISA-rapporten i veckan om att utvecklingen i  skolan är den sämsta av ALLA OECD-länder känns som ett wake-up call.  Något måste göras. Nu.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.