Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Lämnar Prime för Vasaloppet

Publicerad: 18 Mars 2013, 10:15

Ola Granfeldt

Efter fem år på Prime byter Ola Granfeldt Slussplan mot Vasaloppet där han blir ansvarig för den växande verksamhetens pr-arbete och digitala utveckling. Intresset för Vasaloppet är rekordstort och när man igår öppnade för anmälan till 2014 fylldes det klassiska loppet på tio minuter.


Ämnen i artikeln:

PrimeVasaloppet

Den senaste tiden har flera nyckelpersoner lämnat Prime. I förra veckan tillkännagav delägarna Fredrik Andersson och Johanna Rehnvall att de slutar på pr-byrån. Även Niklas Nordström ryktas på väg bort från Prime för en comeback inom politiken.

På Prime har Ola Granfeldt arbetat som projektledare och digital specialist med kunder som Clas Ohlson, McDonalds, Kraft Foods, och Stockholms Stad.

Under åren har han varit delaktig i flera internationellt prisbelönade kampanjer och i samband med Spinngalan 2009 utsågs han till en av "framtidens pr-stjärnor". Nu lämnar han konsultbranschen för att bli ansvarig för pr och digital kommunikation på Vasaloppet.

− Jag har haft en fantastisk tid på Slussplan och kan nog inte tänka mig någon bättre skola än några intensiva år på Prime. Nu ska det bli spännande att gå över till kundsidan och otroligt kul att få jobba med den stora hälsotrenden i samhället och vara med och utveckla ett av Sveriges absolut starkaste varumärken, säger Ola Granfeldt i ett pressmeddelande.

Vasaloppets verksamhet har vuxit från ca 40 000 deltagare för tio år sedan till ca 85 000 under 2013. Drygt 35 helårsanställda arbetar med utvecklingen av arrangemangen och kompletteras under evenemangsveckorna med tusentals funktionärer. De senaste fem åren har omsättningen dubblerats och engagemanget från deltagare och sponsorer är större än någonsin. Den växande hälsotrenden gör att det knappast lär avta.

− Det är en häftig organisation med engagerade sponsorer, åkare, funktionärer och föreningar som tillsammans jobbar med ambitionen att stärka folkhälsan i Sverige. Snacka om CSR-arbete! Det finns stor potential att åstadkomma ännu mer inom ramen för varumärket och här är kommunikation en nyckel. Min roll känns verkligen spännande och jag ser fram emot att få kombinera intresset kring hälsa med den digitala utvecklingen, säger Ola Granfeldt i ett pressmeddelande.

Förra året tog platserna slut till årets Vasalopp på 11 dagar – något som då var rekord. Igår öppnade anmälan till nästa års lopp och på bara tio minuter var Vasaloppet fulltecknat och vid lunchtid drygt hälften av de totalt 68 000 platserna till Vinterveckan 2014.

− Ola har hunnit smygstarta hos oss och fick känna på engagemanget under gårdagens positiva kaos. Vi är övertygade om att han blir ett mycket bra tillskott för organisationen och vi ser verkligen fram emot att tillsammans få ta Vasaloppet till nya höjder och längder, kommenterar Jon Svensson, marknads- och försäljningschef för Vasaloppet i en kommentar.

Ola Granfeldt kommer jobba med utgångspunkt från Stockholm men med närvaro även i Mora. Han tillträdde tjänsten redan under februari och har funnits med i kulisserna i vinterns rekordstora arrangemang.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

PrimeVasaloppet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.