Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Länsförsäkringar tolkar ”fuck off-kapital” i ny kampanj

Publicerad: 10 November 2017, 12:34

Nu lanseras Länsförsäkringars nya satsning Frihetskapital där de vill inspirera fler att spara pengar för den egna känslan av makt och göra sparande till något folkligt.


Ämnen i artikeln:

Rippler CommunicationsLänsförsäkringar

Under namnet Frihetskapital vill Länsförsäkringar förändra svenskars syn på sparande – från något som är förenat med konsumtion till en känsla av inflytande att kunna påverka sitt eget liv. På sajten samlar Länsförsäkringar tips kopplade till ekonomisk jämställdhet och ekonomisk frihet.

– Med kampanjen vill vi att känslan av ekonomisk makt ska bli något folkligt. Vi som bank vill göra en reell skillnad för privatpersoner genom att göra fler medvetna om fördelarna med Frihetskapital, oavsett om det är kopplat till den egna känslan av frihet eller den gemensamma ekonomin i en relation, säger Lena Bivner, presschef på Länsförsäkringar i ett pressmeddelande.

Som en del av kampanjen har Länsförsäkringar bland annat tagit fram sex stycken filmer där de låter barn tolka vuxenlivet och frågor som exempelvis ekonomisk makt. Fler aktiviteter kopplade till konceptet kommer att lanseras löpande under hösten 2017.

Som grund för kampanjen ligger en undersökning* genomförd av Novus på uppdrag av Länsförsäkringar. Undersökningen visar bland annat att vartannat svenskt par upplever att de lever i ekonomisk ojämställdhet samt att 33 procent av svenskarna är positiva till att banken tar ett större ansvar i att informera dem om hur de kan öka den ekonomiska jämställdheten i sin relation.

Med start i november månad ger Länsförsäkringars bankrådgivare därför  rådgivningstillfället på bankkontoren vägledning till par som har behov av att uppnå en mer jämställd hushållsekonomi. Bakom kampanjen Frihetskapital står Rippler Communications.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.