Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Lidl kopierar Nobelfesten - för vanligt folk

Publicerad: 10 December 2015, 15:42

Lidl har byggt om Annexet till en replika av Blå Hallen i Stadshuset.

Foto: Julia Lundin.

260 servitörer och 50 kockar under ledning av Titti Qvarnström. Det blir verklighet ikväll när Lidl bjuder in 1300 personer till sin egen Nobelfest på Annexet. Så har byrån Ingo utvecklat konceptet.


Ämnen i artikeln:

ReklammarknadenLidlPR-planPR-kampanjIngoPR-strategi

Lidl och reklambyrån Ingo började tillsammans utveckla det nuvarande konceptet under 2013. Målet har alltid varit att överraska och gärna genom att kasta om bokstäver för att göra det hela spännande.

– I september 2013 så öppnade vi gourmetrestaurangen Dill i centrala Stockholm. Efter två och en halv vecka avslöjade vi att Lidl låg bakom genom att vi bytte bokstäverna i namnet. En del knäcker ordleken direkt, andra tar det längre tid för. Vi fixar då ledtrådar runt om i lokalen för att skapa spänning. Det ska vara en upplevelse mer än bara maten, säger Josefine Richards, copywriter på Ingo, till Resumé.

I år har man valt att bjuda in till pop up-bankett på Annexet. Namnet på banketten är "Le Bon" – Nobel baklänges. Hur många av de 1 300 gästerna som förstår ordleken och att de ska gå på en kopia av Nobelfesten är oklart.
– Vi har i våra koncept valt att bevisa att Lidls produkter är bra i verkligheten. Att låta kunder uppleva kvalitén. Lidl har gjort stor vinst sedan koncepten introducerades. Le Bon är ytterligare en grej – men i mycket större omfattning.

900 biljetter sålde slut på 16 minuter. Resterande 400 inom ett par timmar. Varje kuvert kostar 395 kronor.

– Vi har 260 servitörer, 50 kockar och 15 000 blommor på borden. Vi har också 250 personer som står på väntelistan, så skulle någon bli sjuk får vi kalla in. Då efterfrågan varit så stor så har vi även en take away-tjänst. Du kan alltså beställa menyn och få den hemkörd till dörren av en finklädd chaufför om du bor i Stockholms innerstad.

Flera medier bevakar eventet. Lidl själva kommer att livesända i reklampauserna i TV4.
– Vi kommer därefter spela in åtta reklamfilmer som baseras på eventet på Annexet, som visas under hela 2016. Vi följer upp likt vi gjorde med restaurang Dill.

Hur har ni marknadsfört er?
– Sociala medier och tv. Sociala medier är en jättekul kanal då vi kan ha kontakt med kunder. Det känns som ett stort fokus.

Hur mycket kostar det att laga varje middag?
– Den är låg, mycket låg. Fokus är på svenska produkter och högsta kvalité.

Artister?
– Det blir en överraskning, säger Josefine Richards.

Intäkterna går till Barncancerfonden, som är Lidls huvudpartner sedan flera år tillbaka.

Resumé kommer att bevaka tillställningen ikväll och lovar att återkomma med en recension imorgon.

Arbetsgrupp
Lidl:
Caroline Forsshell, Kommunikationschef
Hanna Berglund, Projektledare.

Kreatörer: Josefine Richards, Rikard Holst, Markus Ahlm
Projektledning: Marie Klinte
Produktionsledning: Joachim Ewert
Grafisk Form: Andreas Mandahus
Creative Director: Björn Ståhl
Event Producent: Markus Ahlm
Event produktionsledning: Anna Högkil
Head Chef: Titti Qvarnström
Regissör: Mackan Svanberg
Regissör: Matilda Sköld
Producent: Nicole Zakrisson
Produktionsledare: Dea Zaracevic
PR: Martinus Rönnerman, Linus Adolphson, Kreab.
Media: Hans Hellgren, Erik Sjöbäck, Scream.
Scenograf: Fritjof Granström, Milan Arkic
Florist: Fredrik Larsson

Byrå: INGO
Event produktion: Colony
Filmproduktion: Standart

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.