Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Lili Assefa ny ägare i Whyred

Publicerad: 3 april 2012, 04:57

Lili Assefa.

Foto: Pressbild.

Pr-drottningen Lili Assefa köper 25 procent av förlusttyngda Whyred. Hon tar även över modemärkets pr-konto efter Patriksson Communication. - Det är det största och mest våghalsiga beslut jag har tagit i mitt liv, säger hon till Dagens Industri.


Ämnen i artikeln:

Lili AssefaWhyred

Det tidigare glödheta Whyred har de senaste åren tyngts av miljonförluster. I slutet av förra året stämdes dessutom klädmärket av sin pr-byrå Patriksson Communication på 2,2 miljoner för obetalda tjänster som levererats.

Parterna gjorde upp i godo, men Whyred bröt med Patriksson Communication och tar nu i stället in Lili Assefa som tar över Whyreds pr-konto och köper 25 procent av modeföretaget.

- Det handlar om mer än en miljon men mindre än tre miljoner, säger hon själv.

Pr-bossen Lena Patriksson Keller, som grundade Whyred, var delägare och satt i styrelsen fram till i höstas. Nu bidrar alltså Assefa med nytt pr-blod.

Nyligen sålde Whyreds huvudfinansiärer, riskkapitalbolaget Ekstranda och finansmannen Sven-Olof Johansson, sina delar i Whyred. Ny huvudägare är Brandsmart, skriver DI.

Lili Assefa är förtjust och tror på vd:n Claes Ströbys plan för företaget. Hon har alltid älskat kläderna och hyllar chefsdesignern Roland Hjort.

- Jag har fått blodad tand som affärskvinna efter att jag och Laila Bagge startade smyckesföretaget Rock by Sweden för ett par år sedan, säger hon till DI.

I fjol gjorde hennes bolag Assefa Kommunikation en vinst på 1,8 miljoner kronor. Omsättningen var 3,3 miljoner kronor. Hon har två anställda.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Lili AssefaWhyred

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.