Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Linus Almqvist till Barncancerfonden

Publicerad: 3 juni 2013, 09:36

Linus Almqvist

Foto: Pressbild

Tidigare i år lämnade Linus Almqvist Vattenfall efter nio år. Nu har han gjort klart med ett nytt toppjobb. Den 14 augusti börjar han som kommunikationschef på Barncancerfonden.


Ämnen i artikeln:

BarncancerfondenLinus Almqvist

I februari stod det klart att Vattenfalls varumärkeschef Linus Almqvist lämnade företaget där han hade jobbat sedan 2004. Nu har han fått en ny utmaning – att dubbla Barncancerfondens intäkter på fem år som kommunikationschef.

– Barncancerfonden har nyligen skrivit in som målsättning att utrota barncancer. Efter att ha jobbat i 17 år i den kommersiella världen känns det bra att gå över till den ideella, säger Linus Almqvist till Resumé.

Blev du handplockad eller sökte du jobbet själv?
– Jag har aktivt sökt upp det här jobbet när det kom ut. Jag har länge undrat om jag kan göra något annat med det jag har lärt mig med kommunikation. I slutändan handlar det fortfarande om att optimera pengarna på slutraden.

Linus Almqvist börjar tillträder tjänsten den 15 augusti. han gjorde klart med jobbet i förra veckan och har redan presenterats för sina kollegor på kommunikationsavdelningen. I dag får resten av företaget hälsa på sin nya kommunikationschef. Han kommer att jobba mot en tuff målsättning.

– Jag ska bidra till målet att fördubbla de insamlade pengarna per år från 180 miljoner kronor till 360 miljoner kronor på fem år. Det är en enorm utmaning där kommunikationen blir helt avgörande för hur väl vi kommer att lyckas, säger Linus Almqvist och fortsätter:

– Styrelsen har satt visionen att utrota barncancer och ser kommunikationen som en nyckelfaktor. Verksamhetschefen Per Leander är en skicklig kommunikatör vilket ger mig en extra utmaning.

– Vi på Barncancerfonden har som vision att utrota barncancern, för att nå denna vision behöver vi forska mer och för det behöver vi mer pengar. Kommunikation spelar en nyckelroll i detta arbete. Med rekryteringen av en så kompetent person som Linus ökar vi förutsättningarna att lyckas med våra ambitiösa målsättningar, säger Per Leander.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.