Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag14.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Lotta Onajin tar över Edelman Deportivo

Publicerad: 3 Maj 2017, 11:44

Edelman Deportivos nya vd Lotta Onajin och Mattias Ronge

I mars öppnade Edelman Deportivo växer kontor i London. Nu tar byrån in en ny vd i Lotta Onajin som ska vidareutveckla verksamheten i Stockholm.


Ämnen i artikeln:

Mattias RongePR-ByråerEdelman DeportivoEdelman Stockholm

Rekryteringen av Lotta Onajin innebär att Edelman Deportivo får in erfarenhet av utmaningarna som dagens marknadsavdelningar står inför. Närmast kommer hon ifrån rollen som head of brand på Tele2. Hon har vunnit flera priser de senaste åren, bland annat har hon tagit hem titeln Årets marknadschef inom telekom två gånger, vunnit flertalet ägg och nu senast 100-Wattaren för långsiktigt varumärkesbyggande för Comviq.

Det är snart tre år sedan som Edelman förvärvade Deportivo av Mattias och Stefan Ronge och Anders Hallén. Mattias Ronge, som varit vd fram tills nu, kommer fortsatt att lägga 40 procent av sin tid på kunder i Sverige som kreativ strateg. Han blir också övergripande ansvarig för varumärket Edelman Deportivo internationellt.

– För tre år sedan när Edelman tog över Deportivo såg Richard Edelman potentialen i att ta marknadsandelar inom köpt och digitalt. I Stockholm har vi visat en lönsam tillväxt inom båda dessa områden. Nu arbetar vi med långsiktig branding med förtjänad kärna och det ställer nya krav och vi behöver en dedikerad chef för Stockholmskontoret. Jag har hela tiden, men kanske ännu mer mot slutet delat min tid mellan Sverige och de andra kontoren i synnerhet London och det här blir en ny rollfördelning som vi varit ute efter ett tag, säger Mattias Ronge till Resumé och fortsätter.

– Jag är oerhört glad över att kunna locka Lotta Onajin till det här uppdraget. Det hon har gjort på Comviq och Tele2 visar att hon är rätt person att driva Edelman Deportivo vidare så att vi kan ta vårt erbjudande till nästa nivå. Hennes erfarenhet av långsiktiga strategier och branding och vår syn på kulturell relevans blir en fantastiskt spännande kombination.

Beskriv din nya roll:

– När jag inte längre har huvudansvaret över verksamheten i Stockholm kommer jag kunna jobba mer i våra kunduppdrag från både London och Sverige. Det har jag sett fram emot länge, även om vi har gjort en bra resa under min tid som chef. Det här är ingen utfasning på något sätt.


Lotta Onajin säger i en kommentar:

– Att förtjäna en målgrupps uppmärksamhet är en marknadschefs största utmaning idag, och för att lyckas krävs helt nya sätt att se på varumärkets roll och kapacitet att skapa intresse. I Edelman Deportivos sätt att lösa utmaningen finns ett förhållningssätt som är unikt - och som så många gånger leder till en kommunikativ magi.

Edelman Deportivo i Stockholm är idag ca 40 medarbetare, med kunder såsom Systembolaget, Arla, Adidas, UNICEF, Tele2, Comviq, Dina Försäkringar och Renault.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.