Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Lugn i stormen

Publicerad: 18 november 2011, 14:19

Pr-konsulten Harald Ullman har en förmåga att alltid komma igen.

Foto: Andreas Elgstrand.

Det stormar runt Harald Ullman. Det har det alltid gjort. Och Assangestormen är - än så länge - rätt liten jämfört med när Ullman skickade in en spion på TV4s Nyhetsredaktion. Och trots stormar och smällar - Harald Ullman har en märklig förmåga att alltid komma igen.


Nu senast handlar det om att han är pr-man åt Wikileaksgrundaren Julian Assange i samband med anklagelserna om att Assange gjort sig skyldig till våldtäkt under sitt besök i Sverige i augusti 2010. Massor av folk har uttryckt sin upprördhet och i veckan bestämde sig Junibacken, som Ullman pr haft som kund, att lämna samarbetet.

Att Harald Ullman dessutom ansåg sig kunna slå fast att Assange var oskyldig mildrade knappast reaktionen. Allt ifrån pr-kollegor till partikamrater inom S har tagit avstånd.

Det är som om han försöker leva upp till det slitna uttrycket "all pr är god pr". Fast själv pekar han ut ett annat favoritcitat: "I lugna vatten blir ingen sjöman skicklig".

Nu är Assangeuppdraget bara något av styv kuling jämfört med de stormar Ullman varit med om tidigare.

Värst var det 1996. Tidigt i januari briserade HSB-affären.

Allt hade inletts våren 1995. Harald Ullman hade träffat sin gamle vän och tidigare S-kollega Ulrik Fällman, då vd på HSB Stockholm. Över en whisky hade de pratat om den intensiva bevakning som HSB utsattes för av TV4.

På TV4 fanns Expressens tidigare bostadsreporter Bim Enström. Hon hade avslöjat dåvarande HSB vds lägenhetsaffärer, men allra värst var när hon i ett TV4-inslag ifrågasatte ekonomin i HSBs sparkassa. Uppgiften att sparandet där inte var garanterat på samma sätt som sparande i banken fick tusentals bosparare att ta ut sina pengar. HSB blödde.

Ullman och Fällman spekulerade över Bim Enströms motiv - fanns det kopplingar till HSBs konkurrenter?

Den 8 januari 1996 handlade toppnyheten på TV4 om Nyheterna själva. De avslöjade att Harald Ullman, då vd på reklambyrån Måndag, hade anlitat säkerhetskonsulten Stig Bergman för att kartlägga Bim Enströms kontakter och

källor.

Bergman hade i sin tur anlitat en privatdetektiv, Anders Fastén, som via kontakter på TV4 mer handfast försökt ta sig in på redaktionen.

Den TV4-tekniker som Fastén tog kontakt med gick direkt till sina chefer. Och de bestämde sig för att spela med. På Nyheterna kunde man se Fastén en sen kväll sitta och rota på Bim Enströms skrivbord, filmad med en dold kamera.

Harald Ullman fick de kommande dagarna löpa gatlopp i medierna. Göran Persson, som snart skulle bli partiledare, förklarade att det även kunde skada partiet:

– Visst kletar det fast, visst kommer en del personer att också spekulera över vår roll, sa Persson till Expressen.

Kopplingen till partiet var inte så långsökt. Harald Ullman var ombudsmannen i Stockholms arbetarekommun som tidigt visade talanger som kampanjmakare och säljare.

Det var en lysande kombination när partiägda reklambyrån Are Idé 2 behövde en ny chef på 80-talet. Den rollen hade tidigare varit något av en övervintringspost för några av "Palmes pojkar", som Kjell Larsson.

Nu blev det fart på kampanjmaskineriet. Allra tydligast märktes det i valrörelsen 1985. Ullman fick S-ledningen med sig på att engagera Roy Andersson för att göra partiets biofilm inför valet.

Roy Andersson-filmen var på 75 sekunder och visade sju scener där de rike eller starkare knuffar undan den svage följt av frågan ”Varför ska vi bry oss om varandra?”.

Ullman var beställaren på reklambyrån, på partiet satt kampanjgänget med Bo Krogvig, dåvarande informationschefen Lars Hjalmarsson och Petter Andréasson.

När filmen visades för partiledningen ville flera stoppa den. Ullman och kampanjstaben lär ha kört med en nödlögn: den är redan inklippt i de filmer som ska gå på landets biografer i helgen och går inte att stoppa.

Ännu hetare blev diskussionen när affischerna inför valrörelsen presenterades. Eller snarare: Affischen. För den var en speciell som alla snackade om.

Den visade en ung man i en cabbad sportbil, med golfbag och dalmatinerhund med texten: "Jag röstar på socialdemokraterna... för de har Feldt".

När partiledningen fick se materialet var flera upprörda: ”Hade jag fått bestämma skulle den här aldrig tryckas”, förklarade en av de tyngsta.

Nu ändrades texten i sista stund.

Harald Ullman befäste sin ställning som rörelsens kampanjmakare. Efter A-presskonkursen 1992 såg partiet över alla sina företagsengagemang. Reklamjätten Are-bolagen, som några år senare såldes till JC Decaux, skulle renodlas. En följd blev att rörelsebyrån Are Idé 2 såldes till personalen, Harald Ullman blev huvudägare och fortsatte som vd.

Men HSB-affären 1996 ledde till att partiet tvingade bort Ullman som vd, trots att han själv var störste delägare. Byrån klövs i två delar där Hemma blev den ena och Ullman fortsatte på egen hand.

Fast i S och "rörelsen" var det definitivt kalla handen och inga uppdrag. Harald Ullman slog in på ett nytt spår genom satsningen på webbtjänster. En av dem var jobbsökartjänsten Jobbdirekt, som sedan såldes till brittiska Topjobs 1999.

Ullman var på banan igen, även om kunderna nu såg annorlunda ut än på Are- och Måndag-tiden.

Fram växte minikoncernen Entrappa som satsade på musik på nätet, på e-utbildning och interaktiv reklamfilm tillsammans med Felix Herngren.

Som mest hade koncernen 60 anställda och omsatte 50 miljoner.

När IT-bubblan sprack gick också Entrappa i konkurs våren 2001.

Överlevaren Ullman tog denna gång sin tillflykt till Ankdammsvägen i Solna. Där har finansmannen Mats Gabrielsson, känd från tv-serien Draknästet, en rad verksamheter i GEAB-huset.

En av dessa blev Ullman och Torbjörn Båths, vd för A-pressen när den gick i konkurs, satsning på kundtidningar. Det gick väl sådär...

2005 vände han blad på nytt och började ägna sig åt den han egentligen alltid gjort: pr. Första stora jobbet gjorde inte kunden besviken: När City Dental öppnade i Stockholm fick de massiv uppmärksamhet för att de pressade priserna på tandvård genom att hyra in östeuropeiska tandläkare.

Och nu - Julian Assange. Ett pr-uppdrag som de flesta pr-byråer skulle nobba direkt eller åtminstone överväga starkt.

Men Ullman hade snabbt sin uppfattning klar:

– Kan försvarsadvokater som försvarar brottslingar vara ordförande i justitieutskottet så måste väl jag i herrans namn kunna försvara min kund i medierna, som dessutom - enligt min uppfattning - är oskyldig, svarade han kritikerna häromdagen på Facebook.

På julafton fyller han 64 år. Men det finns ganska få tecken på att han tar sikte på ett liv som pensionär.

Och även om så varenda kund skulle hoppa av från Ullman pr kan vi nog vara övertygade om en sak: Ullman kommer igen.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.