Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Luslarmet stoppar inte SSU-kampanj

Publicerad: 26 Februari 2014, 14:21

Stefan Löfven deltar i en "wefie" med s-stundenter

Trots det amerikanska larmet om att "kompis-selfies" sprider huvudlöss, så har SSU inga planer på att avbryta sin #wefie2014-kampanj. Tvärt om så utnyttjar man larmet för att få uppmärksamhet.


Ämnen i artikeln:

SSUDeportivo

I USA har lusexperten Mary McQuillan gått ut och varnat för att trenden att ta grupp-selfies leder till en ökad spridning av huvudlöss.

Men det bekymrar inte SSU som i sin kampanj #wefie2014 uppmanar ungdomar att ta kompis-selfies. Tvärtom så har meddelandena:
"Den enda negativa effekten av att visa solidaritet verkar vara huvudlöss" och "Effekten av egoism ser vi varje dag i samhället och den går inte att få bort genom att gå till apoteket", skickats ut från SSUs twitterkonto.

Mattias Ronge på Deportivo, som ligger bakom kampanjen, har också twittrat i ämnet:
"Vill du visa solidaritet och vänskap med dina lusfria vänner? Besök http://ssu.se/wefie/". Han har också lagt ut en bild på ett nydesignat avlusningsmedel från SSU.

– Vi tar inte varningen på så stort allvar, säger Juan-Pablo Roa, kommunikationsstrateg på SSU. Vi har inga planer på att lägga ner kampanjen förrän ordet wefie etablerat sig på allvar i Sverige.

SSU är hittills mycket nöjda med hur kampanjen utvecklat sig. Den började sprida sig organiskt bland SSUs medlemmar, men nu börjar wefie-bilderna dyka upp från ickemedlemmar.

– Hela idén bygger på att det är roligare att göra saker tillsammans än ensam och det gäller för såväl selfies som samhällsbyggen, säger Juan-Pablo Roa.

Och det kanske inte finns så stor anledning att ta huvudlus-larmet på så stort allvar. Det finns experter som menar att selfie-spridningen är en överdrift och antyder att det kan vara en kupp för att sälja mer lusmedel.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

SSUDeportivo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.