PR
Lyckas du övertala någon att lyssna på James Blunt? Då finns det jobb åt dig
Publicerad: 31 mars 2017, 13:06
Foto: Flickr/Dani Depana
Kan du övertala någon att lyssna på James Blunts senaste album? Då kan du kamma hem ett jobb på contentbyrån Borg Owilli.
Anställningsintervjuer ser ofta rätt likadana ut. Den ansökande berättar om sin förträfflighet, förmåga att arbeta i grupp och prestigelöshet. Contentbyrån Borg Owilli väljer därför ett litet annorlunda grepp i jakten på en ny account manager. För att få jobbet måste den sökande kunna motivera och argumentera för varför man bara måste lyssna på James Blunts senaste, och sågade, album.
– Det var min kollega David Borg som kom på idén. Det är rätt många musikintresserade här på kontoret så vi hade läst en del recensioner för albumet, de var inte så smickrande... Idén till de annorlunda rekryteringskampanjerna började redan innan det amerikanska valet. Då skulle den sökande motivera varför Donald Trump borde vinna, vi trodde ju inte han skulle ha en chans så med facit i hand kanske det blev lite dumt, skrattar Mikael Owilli.
Vad säger egentligen en sån här rekryteringsprocess?
– I och med att vi jobbar med vad vi kallar smart content är det viktigt att få in kandidater med hög grad av kreativitet, att man får möjlighet att visa vad man kan göra om man får lite betänketid. Det är en ganska rolig ingång om man vill lära känna personen bakom CVt. Man får se hur de tänker och resonerar utan att behöva gå igenom en massa onödiga steg.
Vad tror du är det viktigaste för att i ett senare skede behålla de här kandidaterna?
– Vi tror att det absolut viktigaste är att man får ansvar, att man låter personer utvecklas och de som är duktiga får kvalificerade utvecklingsmöjligheter och feedback på det man gör. Nummer ett är att man ser alla kollegor, vi tror inte på det här med fasta ramar och att man måste göra på ett sätt. Vi vill få in personer som går i bräschen, eftersom vi fortfarande är en nyetablerad byrå finns det helt andra möjligheter till det än på en större byrå.