Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

M och S om kampanjkrocken: ”De har knyckt vårt begrepp”

Publicerad: 4 mars 2014, 14:34

Skärmdumpar från partiernas kampanjsidor

Nu har både Moderaterna och Socialdemokraterna gått ut med kampanjer vid namn "Alla behövs". Men bägge partierna uppger att det var de som använde begreppet först.


Ämnen i artikeln:

Val 2014SocialdemokraternaModeraterna

För några veckor sedan gick Socialdemokraterna ut i en digital kampanj de kallar: "Alla behövs – avskaffa Fas 3".  

I fredags gick Moderaterna ut med kampanjen "Alla behövs" som enligt partiets hemsida ska uppmärksamma arbetslinjen, som står emot oppositionens bidragslinje.

– Men begreppet "Alla behövs" lanserade Moderaterna redan på partistämman i höstas. Socialdemokraterna vet att det här inte är något nytt för oss. Det är inte så att vi samtidigt kommit på den här idén, säger Per Nilsson, kommunikationschef på Moderaterna.  

Jan Larsson, valledare på Socialdemokraterna, bekräftar att de noterat Moderaternas användning av begreppet i höstas. Men han säger att "Alla behövs" användes av dem redan 2001.  

– "Alla behövs" har vi haft med i vår första majparad. Så det är ingenting vi har knyckt. Moderaterna har satt i system att stjäla alla våra begrepp och reklamaffischer. De anklagar oss för stöld när de vet att de knyckt vårt begrepp, säger han.  

Per Nilsson håller inte med, utan tror att Socialdemokraternas syfte är att störa ut Moderaternas kampanj.

– Jag tycker att det är märkligt att Socialdemokraterna väljer att göra en kampanj på ett tema vi haft sedan tidigare. Det är olyckligt och trist för dem att de inte har något eget budskap, utan måste planka våra. Att de går ut och är kritisk mot andra tycker jag tyder på en stor idétrötthet, säger han.  

Socialdemokraternas kampanj syftar, enligt Jan Larsson, till att peka på det samhällsslöseri som skapats av åtta år med moderat styre. Han säger att Moderaternas politik inte uppnår deras ambitioner.

– Använder man ett sådant begrepp måste man ha en politik som stämmer överens med det. Det tycker vi inte att Moderaterna har och det är olyckligt, säger Jan Larsson.  

Per Nilsson är inte orolig för att väljarna ska blanda ihop kampanjerna eller störa sig på att de har samma namn.

– Det är trist. Vi hade inte gjort på det här sättet. Det är lite ungdomsförbundsaktigt att ta andras valbegrepp. Men i det hela spelar inte så stor roll, eftersom det är innehållet som räknas. Vårt budskap med "Alla behövs" tror jag många tycker är viktigt och vill höra mer av, säger Per Nilsson.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.