Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Mad Men får kliva undan – så här är verkliga livet på en reklambyrå

Publicerad: 7 Mars 2016, 09:50

The Brief av Elemental.

Foto: Youtube

Bye bye Mad Men. En ny komediserie producerad av en kanadensisk byrå driver med livet på reklambyråer. Är det såhär det ser ut på din byrå?


Ämnen i artikeln:

Mad Menwebb-tv

Mad Men utspelar sig på 1960-talets reklamvärld på Madison Avenue i New York. Hård konkurrens, kvicka dialoger och mycket cigaretter kan sammanfatta serien vars sista avsnitt sändes i maj 2015. Har du saknat Mad Men kanske du kan få lite tröst med den kanadensiska byrån Elementals nya komediserie ”The Brief” där de driver med livet på reklambyråer.

Hela grejen startade som ett skämt som utgjordes på en omedveten praktikant, men ska sedan ha fortsatt. Komediserien är baserad på de galna – men riktiga – sakerna som händer i byrålivet. Bland skådespelarna ser vi exempelvis David Reale och Jesse Rath.

Serien skapades som ett pr-trick för att visa upp Elementals kreativa förmåga.

– Det är en metod för att visa våra kunder hur berättande och innehållsmarknadsföring effektivt kan användas som en kanalstrategi genom att anställa oss, säger Dustin Brown, medskaparte av serien, till Campaign.

Trailern för serien innefattar bland annat en praktikant utan byxor och en excentrisk creative director. Avsnitten är runt sju minuter långa och ligger nu uppe på Youtube.

Byrån sprider nu säsong ett av The Brief via bland annat sociala medier. Manus till säsong två har redan börjat skrivas.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Ämnen i artikeln:

Mad Menwebb-tv

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.