Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Mahirs grundare startar vintagebutik

Publicerad: 16 juni 2009, 07:45

Pr-byrån Mahir tappade i mars en av grundarna samt byråchefen. Nu är det klart att duon, Katarina Bergegård samt Charlotta Wågert, startar en köp-och-sälj-sajt med vintagekläder för barnfamiljer.


Charlotta Wågert och Katarina Bergegård

Katarina Bergegård, byråchef samt en av grundarna till pr-byrån Mahir, och delägaren Charlotta Wågert lämnade Mahir i mars. Då hade de varit på byrån i åtta respektive fem år.

Nu är det klart vad de ska göra istället. I augusti startar deras nya verksamhet ”Loppi.se”, en köp- och säljsajt med vintageprylar och kläder för barnfamiljen. Målet är enligt Wågert att familjen ska göra bra affärer och samtidigt göra en insats för planeten.

Marknadsföringen för sajten, som lanseras till skolstarten i höst, sker bland annat med hjälp av Facebook, Youtube, Twitter och flickr.
– Vi kommer att göra det här framförallt med sociala medier. Eftersom hela Loppi.se är byggd för 2:0 generationen så känns det rätt för oss att inleda en konversation med den här målgruppen genom sociala medier. Vi vill vara väldigt transparanta, så har vi byggt upp hela Loppi.se, på det sättet. På sajten kan man se allt som händer os, både framgångar och motgångar, säger Charlotta Wågert.

Katarina Bergegård startade Mahir tillsammans med Fredrik Pallin 2002. Byrån var då en renodlad internet-pr-byrå. Internetfokus genomsyrar även den nya verksamheten.

Tar ni hjälp utifrån med marknadsföringen?
– Nej vi gör allt själva, vi är ju gamla pr-konsulter. Med vi är välsignade med att ha ett team som vi träffar en gång i månaden som vi har som bollplank. Det är allt från folk som är experter på juridik till sälj och teknik. Men allt med pr och social medier sköter vi själva.

Hur känns det att starta den här verksamheten just nu?
– Vi tror på det här till 200 procent. Det måste man göra, det känns väldigt bra. Ska man starta något ska man ju göra det i lågkonjunktur säger de. Katarina startade Mahir i lågkonjunktur och det gick ju bra, säger Charlotta Wågert.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.