Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Mall of Scandinavias centrumchef: ”Budskapet nådde fram”

Publicerad: 13 November 2015, 15:43

Lena Rune, centrumchef på Mall of Scandinavia.

Foto: Press

Runt 60 000 personer besökte Mall of Scandinavia under invigningsdagen. Sju byråer har spritt budskapet.


Ämnen i artikeln:

PR-planreklamkampanjerPR-kampanjSolna StadPR-strategi

Svenska medier beskrev igår kaoset vid invigningen av Mall of Scandinavia i Solna. Varuhuset själva vill dock inte kalla invigningen kaosartad, utan var beredd på tillströmningen.
– Vi delar inte uppfattningen att det var kaos, det var ett stort tryck under en kort tid, men senare under kvällen blev det mer normala flöden. I Unibail-Rodamco gör vi den här typen av stora invigningar flera gånger om året runtom i Europa. Vanligtvis brukar det då komma mellan 15 000-35 000 besökare. Vi uppskattar att Mall of Scandinavia besöktes av mellan 50 000-60 000 personer den första dagen, och det var många fler som ville komma in men dessvärre fick vända, säger Lena Rune, centrumchef, till Resumé.

Reklambudskapet verkar ha gått hem bra i Stockholmsområdet. Mall of Scandinavia har jobbat med hela sju byråer kring bland annat event och reklam. Dessa är Spoilconcept, MSL Group, Patriksson, Granath Reklam, Carat och Micael Bindefeld AB samt franska BETC.

Hur mycket pengar har ni lagt på reklam inför invigningen?
– Det vill vi inte uppge.

Snack har gått i sociala medier om att Mall of Scandinavias reklam skulle vara lite ”trist, fult och hemmasnickrat”. Någon menar också att det är typiskt för köpcentrum att punga ut miljarder för bygget, men lägga väldigt lite budget på byråer och att det kunde varit reklam för vilket köpcentrum som helst.

– Hur kampanjen uppfattas är förstås något vi kommer att utvärdera. Vi kan konstatera att den synts väldigt bra i alla media och med tanke på hur många besökare vi hade under invigningsdagen har budskapet nått fram.

Unibail-Rodamco äger flera köpcentrum världen över, som alla har konceptet ”Unexpected shopping”, likt Mall of Scandinavia. Detta är utvecklat av BETC.

– Vi vill överträffa kundens förväntningar och erbjuda det ”oväntade”. Kampanjen lyfter fram de olika segment vi erbjuder i våra centrum, mode, mat, underhållning, sport, inredning och så vidare. Bildspråket är lekfullt och bygger på en idé om symbiosen mellan människa och objekt.

Marknadsföringsinsatserna fortsätter, om än inte i samma styrka, efter invigningshelgen. Centrumet ska framförallt vända sig till dem i närområdet. Event blir en stor del av centrumet.

– Mall of Scandinavia kommer att arrangera flera små och stora event varje månad, skräddarsydda för att tilltala våra olika målgrupper. Under veckorna riktar vi oss mycket till de som bor och arbetar i området, till exempel med återkommande after works varje fredag. Mall of Scandinavia erbjuder ett stort antal restauranger, 22 av dessa samlas i området Dining Plaza där det är ett särskilt fokus på matupplevelsen. Här finns en scen, utvecklad av Note Designstudio, där event kopplade till mat och restaurangupplevelsen äger rum.

Vilken blir er största annonskanal?
– En stor andel är digitalt, men vi använder även print och utomhusreklam. I samband med invigningen och under julen kommer vi även att gå i TV, då i TV4, Sjuan och Kanal 5.

Hur kommer julskyltningen att se ut?
– Vår fasad går att belysa, detta kommer vi att använda på ett spännande sätt under julen. I övrigt är julen i Mall of Scandinavia klassisk med en modern, Skandinavisk twist. Då centrumet i sin helhet har en fin arkitektur och inredningsdesign fungerar juldekor snarare som ett komplement.

Och julkampanjen?
– Den startar vecka 50, säger Lena Rune.

Mall of Scandinavia är med sina 101 000 kvadratmeter ett av Nordens största köpcentrum.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.