Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

"Man blev förvånad och bestört"

Publicerad: 2 Oktober 2008, 08:16

Kallduschen för If Stockholm Open: Storstjärnan och jättedragplåstret Roger Federer drar sig ur turneringen. – Jag blev förvånad och bestört när beskedet kom, säger Jan Dahlberg, chef för sponsring på If.


Dragplåstret Roger Federer har lämnat återbud till Stockholm Open. Ett tungt slag för arrangörerna och sponsorerna.

2005 drabbades Stockholm Open av ett blytungt bakslag när Andre Agassi drog sig ur i sista stund.

I går kom en oönskad repris i form av storstjärnan Roger Federers återbud.

Stockholm Open-chefen Per Hjertqvist kallar det för ett slag under bältet. Och även för försäkringsjätten If, som varit titelsponsor i åtta år, är beskedet en mardröm.

Förhandsintresset var stort. Många hade köpt biljetter enbart för att få se Federer och turneringens sponsorintäkter har till 25 miljoner kronor, en ökning med ökat med 15 procent jämfört med i fjol.

– Det är alltid olyckligt när avhopp sker så här nära inpå, men så här kan det vara i sportvärlden. Stockholm Open är inte den enda turnering som drabbas av sådant, säger Jan Dalberg på If.

Nu viker medieintresset och tittarsiffrorna i SVT.

– Vi hade hoppats på all time high i tittarsiffor. Det lär det inte bli nu, så det känns ledsamt, säger Jan Dalberg, som känner starkt för arrangörerna och funktionärerna.

– Jag tycker synd om dem verkligen.

Jan Dalberg och hans kolleger försöker dock repa nytt mod. If:s kundvårdsaktiviteter och publikaktiviteter kommer att genomföras som planerat.

Och förhoppningen är att den största medverkande profilen – David Nalbandian – och de svenska spelarna kan bjuda på en fin turnering ändå.

If:s kontrakt med Stockholm Open löper ”ett antal år till”, enligt Jan Dalberg. Han vill inte säga hur stora summor bolaget går in med.

Men trots att turneringen har svårt att locka de stora stjärnorna tycker han att If:s satsning är rätt.

– I samband med att vi bildades ville vi hitta ett sätt att få snabbt genomslag för varumärket och vårt samarbete med Stockholm Open har varit en starkt bidragande orsak till att varumärkeskännedomen ökat markant, säger Jan Dalberg.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.