Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

”Man kan inte tävla i fart med vår skidapp”

Publicerad: 12 mars 2012, 14:40

Skidappen som Vattenfall släppte nyligen.

Vattenfalls app för skidåkare, King of the Slope, fick sin egen elektroniska rankingtavla i samband med helgens världscuptävlingar i Åre. Nu höjs kritiska röster mot att skidapparna inspirerar till höga farter efter svåra olyckor i Åre: – Fart är ett problem för skidorter, men syftet med vår app är att göra skidåkningen mer social, säger Linus Almqvist, Vattenfalls chef för varumärkeskommunikation och sponsring.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsVattenfall

Vattenfalls skidapp, King of the Slope, har till dags dato laddats ned 83 600 gånger och har nominerats till Gyllene Hjulet, som den mest kreativa appen.  Bakom appen ligger Lowe Brindfors.

Men nu höjs kritiska röster mot att den här typen av appar inspirerar till ökad fart i backarna och därmed högre olycksrisk.  Så sent som för bara ett par veckor sedan hamnade en skidåkare i respirator efter svåra skallskador i samband med olycka i Åres Gästrappet.

Han hade blivit påkörd av en åkare.

Den påkördes vän, som har både skidlärarbakgrund och livslång erfarenhet av skidåkning, vet visserligen inte om personen verkligen hade en fallhöjdsapp i sin mobil, men han sätter ändå olyckan i samband med apparna, enligt länstidningen Östersund.

Och då särskilt Vattenfalls gps-baserade King of the Slope, som registrerar såväl fallhöjd som hastighet:

"En helt idiotisk app som till och med små barn använder. De uppmanar barn och ungdomar att stå på i backarna. Det här retar mig något fruktansvärt", säger vännen till länstidningen i Östersund"

Han menar att den sortens applikationer inspirerar till att ovana åkare kör över sin förmåga.

Då Resume.se talar med Vattenfalls chef för varumärkeskommunikation och sponsring, Linus Almqvist, är han tydlig med att King of the Slope, inte fokuserar på hastighet, utan mäter fallhöjd:

– Fart är ett problem för skidorter, men samtidigt lite av tjusningen med skidåkning. Tanken med vår app är att du ska kunna utmana vänner i backen, men du kan inte tävla i fart, säger Linus Almqvist.

I samband med Åres världscuptävlingar i helgen hade Vattenfall satt upp en elektronisk rankingtavla för King of the Slope-appen.

Här hamar de 20 personer som har avverkat mest fallhöjd på en dag. Listan uppdateras kontinuerligt.

Men även om man inte kan tävla i fart mer er app skapas väl indirekt en stress att köra fort genom att man kan tävla i fallhöjd och liknande?
– De flesta använder appen för att lägga ut sina åk på Facebook. Det handlar också som att jobba med uthållighet och planera sina sträckor om man ska vara den som har mest fallhöjdsmetrar på en dag – inte fart. Huvudsyftet är ändå att skapa glädje i skidåkningen, säger Linus Almqvist.

King of the Slope mäter dock medelhastighet, men det går alltså inte att tävla i detta.

Linus Almqvist hävdar att det finns andra appar specialiserade på fart och att dessa är ett betydligt större problem än Vattenfalls King of the Slope:

– Det var just på grund av den ökade olycksrisken som vi valde att man inte skulle kunna tävla i hastighet, säger Linus Almqvist.

Han påpekar också att Vattenfall, då man laddar ned appen, är tydligt i sina användarvillkor med att man måste hålla sig till skidortens regler om farthållning.

Linus Almqvist tycker ändå att det finns anledning att sätta sig ned och analysera riskerna:

– Vi ska självklart se om vi kan göra något bättre, säger Linus Almqvist.

Man kan visserligen inte tävla i hastighet med er app, men fallhöjd kan väl också göra att man står på sig som attan i backen?
– Jag är själv en hängiven skidåkare och det är ju den gamla grundregeln som man har fått lära sig sedan barnsben som gäller. Det vill säga att du alltid måste ha kontroll över dina skidor och inte åka fortare än du klarar av, säger Linus Almqvist.

En Frösöbo skadade svårt i samband med en olycka i Gästrappet vid nyårshelgen. I februri blev en ung flicka påkörd i samma backe, men överlevde.

Skistar har meddelat att man har satt in extrapersonal på kvällarna som cirkulerar i nedfarterna för att försöka dämpa hastigheterna.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsVattenfall

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.