Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

”Man sitter inte och twittrar efter midnatt i rollen som chef”

Publicerad: 16 December 2015, 11:09

Charlotte Erkhammar är kritisk till Markus Uvells umgänge.

Foto: Sören Andersson (montage).

Markus Uvell tvingas sluta som Sverigechef på Kreab efter sina sittningar med Sverigedemokraten Linus Bylund. Rågången mellan professionellt och privat måste upprätthållas, menar pr-byråns vd Charlotte Erkhammar.


Ämnen i artikeln:

Charlotte ErkhammarLinus BylundKreabSverigedemokraternaMarkus Uvell

Det var igår kväll som nyheten att Markus Uvell slutar som Sverigechef på Kreab kom ut. Orsaken till sortin är hans kontakter med SD:s riksdagsledamot Linus Bylund, som han vid flera tillfällen umgåtts med. Det som fick bägaren att rinna över var en tweet natten till tisdagen om deras gemensamma julmiddag.
– Vi har olika uppfattning om hur kontakter med politiska partier ska hanteras. I det här fallet Sverigedemokraterna. Vi har självfallet kontakter med alla partier, men det som är svårt är när den professionella relationen övergår till en social relation, säger Charlotte Erkhammar, vd på Kreab, som nu tillfälligt över som chef för Kreab i Sverige tills en ersättare har hittats.

Hur gör ni den gränsdragningen?
– Den är självfallet svår. Men med makthavare har man en professionell relation. Det gäller så väl journalister, företagsledare och politiker. Man sitter inte och twittrar efter midnatt om att man äter middag med någon i rollen som chef för ett rådgivningsbolag. Det är skillnad mellan att vara en offentlig tyckare och rådgivare. I det här fallet har det varit mer av en kompisrelation än en professionell relation.

Hur gick det till när han fick sluta?
– Det är en intern sak mellan oss. Men vi har enats om att det är det bästa för bägge parter att vi går åt olika håll.

Fick han sluta på dagen?
– Nej, han har kunder som vi håller på att lämna över nu och så vidare.

Det var i september som Dagens Industri avslöjade hur Kreab haft kontakter med ledande Sverigedemokrater, däribland Linus Bylund. Tidningen pekade bland annat ut partiets vändning i frågan om vinster i välfärden som ett exempel på lyckad lobbying från byråns sida.

Att som byrå över huvudtaget ha kontakt med SD är något som kritiserats, och är en fråga som delar pr-branschen. Branschförbundet Precis har inte velat ta ställning emot, vilket bland annat lett till att Hegeli Public Affairs har hoppat av. För Kreabs del har kontakterna med Sverigedemokraterna gjort att de tappat tre kunder, däribland Postkodlotteriet. Vilka de två andra uppdragsgivarna är vill inte Charlotte Erkhammar svara på.

På viket sätt har det här skadat Kreab?
– Det är aldrig bra om kunder uppfattar att vi har en relation till någon part som inte är professionell. Vi har inga uppdrag för Sverigedemokraterna, och har man trott det är det inte det bra för vårt varumärke. I det fallet uppfattades det som att vi var rådgivare till SD, och därför är det viktigt att klargöra att vi aldrig har varit det.

Ni har också fått kritik för att ni har kontakt med Sverigedemokraterna. Hur ställer ni er till det?
– Många av våra kunder behöver få information om var partier står i olika frågor. Därför har vi kontakter med alla, även SD. Men det är inte samma sak som att vara rådgivare eller att ha uppdrag.

Enligt uppgift till Resumé har det gått dåligt för Kreabs svenska verksamhet under ledning av Markus Uvell. Men det är inget som byrån vill bekräfta.
– Det rullar på bra och vi ser positivt på 2016. Vi mäter inte bolagen separat utan tittar på hela koncernen som finns i 25 länder. Vi arbetar mycket över gränserna med både svenska och internationella kunder. För fem år sedan stod Sverigekontoret för 30 procent av hela verksamheten, och nu är det 15-20 procent. I dag är Bryssel vårt största kontor och vi växer mycket i Sydamerika, säger Charlotte Erkhammar.

Det har nämnts att det även finns andra anledning till att Markus Uvell får sluta. Vilka är det?
– Jag vill inte kommentera den typen av interna diskussioner.

Hur tycker du att han har skött den svenska verksamheten?
– Jag kommenterar inte våra medarbetare i media. Nu har vi gemensamt kommit fram till att han lämnar Kreab eftersom att vi har olika uppfattningar. Men det är svår balansgång.

Resumé har sökt Markus Uvell för kommentarer kring hans avsked från byrån. Till Dagens Opinion säger han:
– Jag ser det inte bara som en fråga om Sverigedemokraterna, utan något bredare. Jag tycker att man ska stå för det man gör, och inte göra sådant man inte kan försvara offentligt. Den principen är värd mycket för mig. Och den omfattar även att man ska vara öppen med de kontakter man har, även om de kan vara kontroversiella.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.