Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 21 Februari 2014, 13:32
Sara Morge blev en riktig snackis efter sin debattartikel ”En tyst minut för framtiden”. Hon leder pr-byrån Friends Agenda, som i veckan utsågs till Årets Byrå i PR-kategorin. – Många på kundsidan mår dåligt, bland annat eftersom pressen att fylla alla kanaler med innehåll har blivit så stor, säger Sara Morge.
Ämnen i artikeln:
Friends AgendaMattias AnderssonEricssonPeppe EngbergRobert SvenssonJG CommunicationDet var ingen självklarhet att hon skulle bli byråledare.
En del människor har en plan för sitt liv. Sara Morge är den direkta motsatsen.
– Jag har aldrig haft tråkigt, säger Sara Morge, som idag är vd för Friends Agenda – en byrå som startades av Robert Svensson, Mattias Andersson och Peppe Engberg.
Hon trodde först att hon skulle bli ingenjör som sin far men valde att hoppa av 4-årig teknisk linje i andra ring för att som 17-åring hoppa in som högstadielärare.
– Det var ett defining moment, när jag hoppade av och började ifrågasätta allt, slutade göra det som förväntades. Jag var bra på fysik, kemi och matte, men jag är egentligen ännu bättre på språk. Men det var bara tjejer som gick humanistisk linje, haha, säger Sara Morge.
Hon pluggade ryska och flyttade till Moskva och jobbade med hästar på Irland.
Hon läste på Komvux och pluggade ströämnen på universitetet.
Sedan började hon jobba på studentradion i Göteborg och kom på att hon skulle bli journalist och började läsa på Södra Vätterbygdens Folkhögskola.
Hon jobbade på Radio Stockholm och sen TV4:s radio innan den lades ned.
– Det är flera på TV4 som gick i min klass, säger Sara Morge.
Som om det inte vore nog drog hon igång en hästverksamhet parallellt med att hon bland annat skrev rapporter för Styrelsen för psykologiskt försvar, SPF.
– Jag jobbade väl 14 timmar per dag, säger Sara Morge.
Det låter minst sagt hattigt?
– Jag var rastlös och tvungen att få hästgrejen ur huvudet och nu är jag jättefärdig med den, säger Sara Morge.
Hon menar att om man någonstans lär sig ledarskap så är det just när man jobbar med hästar.
– Hästarna bryr sig inte om vad du säger, utan bara hur du agerar, säger Sara Morge.
Hon tycker att hästtänkandet kan appliceras på hur företag hanterar sin kommunikation.
– Det är inte bara hur och vad du säger som räknas. Det är hur du agerar. Idag ägnar många för mycket tid åt att vara i alla kanaler fylla dem med innehåll. Ibland är det bättre att bara vara tyst, säger Sara Morge.
Hon blev nyligen mycket omtalad för sin debattartikel ”En tyst minut för framtiden”.
– Det är lite motsägelsefullt med tanke på att jag spenderade 6 000 tecken på att skriva om att vi borde tala mindre. Jag fick respons från massa personer jag inte känner som tackade, säger Sara Morge.
Hon menar att många företag borde börja om från scratch och se över hur man jobbar med sociala medier och egna kanaler.
Så företag ska stänga ned sin aktivitet i sociala medier alltså?
– I USA har jag exempelvis hört att det går sex pr-konsulter på varje journalist. Det stora behovet beror på att kommunikation aldrig varit viktigare. Idag är varje kund och varje medarbetare ett potentiellt massmedium, säger Sara Morge.
Det gör också att minsta felsteg kan spridas med blixtens hastighet, enligt Sara Morge.
– Medarbetarna är en fantastisk kanal om man får agera rätt, men det kan också vara fullständigt livsfarligt, säger hon.
Hon anser att lösningen ligger i att säkra att allt man säger går hand i hand med vad man gör.
Sara Morge exemplifierar med svenskt Näringsliv ordförande Jens Spendrup. Han blev hårt kritiserad efter sitt uttalande om att inte finns så många kvinnor i styrelserna eftersom det inte finns tillräckligt många kompetenta kvinnor.
– Han är ändå kapabel att rekrytera en kvinna i form av sin kommande vd och sedan går han ändå ut och säger att det inte finns några kompetenta kvinnor, så det visar att det räcker varken att bara säga rätt, eller bara göra rätt, säger Sara Morge.
Carl-Henric Svanberg gjorde sig känd för sitt uttalande om ”the small people” angående oljekatastrofen i den Mexikanska Gulfen. Han har nyligen sagt till att ”när du kommer till 30 procent är du inte längre i minoritet”. Det har inte blivit lika uppmärksammat?
– Det handlar om timing. Idag kan du aldrig förutse vad som ska hända och kontrollera kommunikationen samtidigt som kommunikationen aldrig har varit viktigare, säger Sara Morge.
Hon menar att det klassiska sättet att hantera kommunikation har varit att ledningen kommunicerar ett beslut som man har fattat.
Här menar Sara Morge att vi borde börja vända på det och fundera mer över vad våra beslut kommunicerar. Varumärket aldrig får vara ett utanpåverk, utan att det måste integreras i kommunikationen.
Men har vi skapat ett monster som inte går att stoppa i och med sociala medier?
– Lite så. Det går inte att ta tempen på den allmänna opinionen utifrån vad som sker i sociala medier. Det konstiga är att fakta plötsligt har blivit mindre intressant än tyckande, säger Sara Morge.
Vad tycker du att journalister har för ansvar?
– Ett stort. Det går plötsligt att vara expert i vad som helst. Det är ungefär som när man ringer Leif Mannerström och frågar hur han ser på sextrakasserier och han tycker att ”lite får man väl tåla”. Hur blev han expert på det och hur blev hans tyckande viktigare än fakta? säger Sara Morge.
Ibland känns det som små mediedrev som blåser över fort?
– Jo, men samtidigt kan någon komma med en åsikt som gör att det får ny fart, säger Sara Morge.
Hon menar att en byrås främsta uppdrag går ut på att hjälpa kunderna att förstå att man måste tala mindre och göra mer.
Hon blev vd på Friends Agenda efter att ha kommit som från en roll som kundansvarig för storkunden Ericsson på JG Communication. Dessförinnan hade hon varit chefredaktör för Ericssons interntidning Kontakten.
Målet med Friends Agenda är inte att skapa uppmärksamhet för kunderna genom storslagna kampanjer, utan snarare att jobba strategiskt. Byrån har precis också utsetts till Årets Byrå inom pr-kategorin i Regis undersökning.
Undersökningen visar bland annat ingen av byråns tillfrågade kunder ens överväger att byta byrå.
– 2013 var ändå ett riktigt skitår. Så det känns fantastiskt att vi vann, Sara Morge.
Friends Agenda har hälften av sina kunder inom offentlig sektor och arbetar med alltifrån Proffice, Linköpings kommun och Uppsala kommun till Landstinget Uppsala och Stockholms Stad.
När hon kom in bestod Friends Agenda av fem personer. Idag är man 20 medarbetare.
Friends Agenda är ingen billig byrå – seniorkonsultpriset på löpande timme ligger på 2 750 kronor om man inte är storkund. Men trots hade de näst högsta betyg i sin kategori när det gäller prisvärdhet.
Hur kan ni vinna massa uppdrag inom offentlig sektor om ni har så högt timpris?
– Jag vägrar gå in i offentliga upphandlingar där priset viktas mer än 20 procent, timpris är egentligen ointressant, det är kostnad i förhållande till leverans som spelar roll, säger Sara Morge.
Trots vinsten som Årets Byrå menar hon att många av byråns kunder fortfarande mår dåligt av det ökade trycket att vara med i varenda kanal.
– Allt för många har svårt att hitta tid att tänka, de jagar mellan massa möten för att fylla kanalerna med innehåll, säger Sara Morge.
FAKTA/Sara Morge
Ålder: 42 år.
Familj: Man och son och dotter 13 respektive 7 år.
Bor: Gamla Enskede.
Karriär: Egen verksamhet med hästar, Ericssons interntidning Kontakten, kundansvarig för Ericsson på JG Communication och vd på Friends Agenda sedan år 2010.
Utbildning: Hoppade av fyraårig teknisk linje, Komvux, medie och kommunikation, political science, svenska och medie- och kommunikationsvetenskap. Journalistutbildad på Södra Vätterbygdens Folkhögskola.
Motto: Little less conversation a little more action.
Dold talang: Kan sjunga Sovjetunionens nationalsång.
Fritidsintressen: Rider. Åker bland annat till Moskva till en kompis som har hästar – kompisen har dock precis flyttat till Minsk.
Fem viktiga personer i ditt nätverk:
Mats Granryd, vd på Tele2.
Lutz Meyer, sitter i byråns styrelse och har varit Angela Merkels spinndoktor.
Edna Eriksson, föreläsare och konsult i mångfald och likabehandling.
Helena Norrman, kommunikationsdirektör på Ericsson.
Robert Andersson, vd River..
Karl-Johan Byttner