Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

”Många kunder mår dåligt”

Publicerad: 21 Februari 2014, 13:32

Sara Morge blev en riktig snackis efter sin debattartikel ”En tyst minut för framtiden”. Hon leder pr-byrån Friends Agenda, som i veckan utsågs till Årets Byrå i PR-kategorin. – Många på kundsidan mår dåligt, bland annat eftersom pressen att fylla alla kanaler med innehåll har blivit så stor, säger Sara Morge.


Ämnen i artikeln:

Friends AgendaMattias AnderssonEricssonPeppe EngbergRobert SvenssonJG Communication

Det var ingen självklarhet att hon skulle bli byråledare.

En del  människor har en plan för sitt liv. Sara Morge är den direkta  motsatsen.

– Jag har aldrig haft tråkigt, säger Sara Morge, som idag är  vd för Friends Agenda – en byrå som startades av Robert Svensson,  Mattias Andersson och Peppe Engberg.

Hon trodde först att hon skulle  bli ingenjör som sin far men valde att hoppa av 4-årig teknisk linje i  andra ring för att som 17-åring hoppa in som högstadielärare.

– Det  var ett defining moment, när jag hoppade av och började ifrågasätta  allt, slutade göra det som förväntades. Jag var bra på fysik, kemi och  matte, men jag är egentligen ännu bättre på språk. Men det var bara  tjejer som gick humanistisk linje, haha, säger Sara Morge.

Hon pluggade ryska och flyttade till Moskva och jobbade med hästar på Irland.

Hon läste på Komvux och pluggade ströämnen på universitetet.

Sedan  började hon jobba på studentradion i Göteborg och kom på att hon  skulle bli journalist och började läsa på Södra Vätterbygdens  Folkhögskola.

Hon jobbade på Radio Stockholm och sen TV4:s radio  innan den lades ned.
– Det är flera på TV4 som gick i min klass, säger  Sara Morge.

Som om det inte vore nog drog hon igång en hästverksamhet  parallellt med att hon bland annat skrev rapporter för Styrelsen för  psykologiskt försvar, SPF.
– Jag jobbade väl 14 timmar per dag, säger Sara Morge.

Det låter minst sagt hattigt?
– Jag var rastlös och tvungen att få hästgrejen ur huvudet och nu är jag jättefärdig med den, säger Sara Morge.

Hon menar att om man någonstans lär sig ledarskap så är det just när man jobbar med hästar.
– Hästarna bryr sig inte om vad du säger, utan bara hur du agerar, säger Sara Morge.

Hon tycker att hästtänkandet kan appliceras på hur företag hanterar sin kommunikation.
–  Det är inte bara hur och vad du säger som räknas. Det är hur du agerar.  Idag ägnar många för mycket tid åt att vara i alla kanaler fylla dem  med innehåll. Ibland är det bättre att bara vara tyst, säger Sara Morge.  

Hon blev nyligen mycket omtalad för sin debattartikel ”En tyst minut för framtiden”.

–  Det är lite motsägelsefullt med tanke på att jag spenderade 6 000  tecken på att skriva om att vi borde tala mindre. Jag fick respons från  massa personer jag inte känner som tackade, säger Sara Morge.

Hon menar att många företag borde börja om från scratch och se över hur man jobbar med sociala medier och egna kanaler.

Så företag ska stänga ned sin aktivitet i sociala medier alltså?
–  I USA har jag  exempelvis hört att det går sex pr-konsulter på varje journalist. Det  stora behovet beror på att kommunikation aldrig varit viktigare. Idag är  varje kund och varje medarbetare ett potentiellt massmedium, säger Sara  Morge.

Det gör också att minsta felsteg kan spridas med blixtens hastighet, enligt Sara Morge.
– Medarbetarna är en fantastisk kanal om man får agera rätt, men det kan också vara fullständigt livsfarligt, säger hon.

Hon  anser att lösningen ligger i att säkra att allt man säger går hand i  hand med vad man gör.

Sara Morge exemplifierar med svenskt Näringsliv  ordförande Jens Spendrup. Han blev hårt kritiserad efter sitt uttalande  om att inte finns så många kvinnor i styrelserna eftersom det inte finns  tillräckligt många kompetenta kvinnor.
– Han är ändå kapabel att  rekrytera en kvinna i form av sin kommande vd och sedan går han ändå ut  och säger att det inte finns några kompetenta kvinnor, så det visar att  det räcker varken att bara säga rätt, eller bara göra rätt, säger Sara  Morge.

Carl-Henric Svanberg gjorde sig känd för sitt uttalande om  ”the small people” angående oljekatastrofen i den Mexikanska Gulfen. Han  har nyligen sagt till att ”när du kommer till 30 procent är du inte  längre i minoritet”. Det har inte blivit lika uppmärksammat?
– Det  handlar om timing. Idag kan du aldrig förutse vad som ska hända och  kontrollera kommunikationen samtidigt som kommunikationen aldrig har  varit viktigare, säger Sara Morge.

Hon menar att det klassiska sättet  att hantera kommunikation har varit att ledningen kommunicerar ett  beslut som man har fattat.

Här menar Sara Morge att vi borde börja  vända på det och fundera mer över vad våra beslut kommunicerar.  Varumärket aldrig får vara ett utanpåverk, utan att det måste integreras  i kommunikationen.

Men har vi skapat ett monster som inte går att stoppa i och med sociala medier?
–  Lite så. Det går inte att ta tempen på den allmänna opinionen utifrån  vad som sker i sociala medier. Det konstiga är att fakta plötsligt har  blivit mindre intressant än tyckande, säger Sara Morge.

Vad tycker du att journalister har för ansvar?
–  Ett stort. Det går plötsligt att vara expert i vad som helst. Det är  ungefär som när man ringer Leif Mannerström och frågar hur han ser på  sextrakasserier och han tycker att ”lite får man väl tåla”. Hur blev han  expert på det och hur blev hans tyckande viktigare än fakta? säger Sara  Morge.

Ibland känns det som små mediedrev som blåser över fort?
– Jo, men samtidigt kan någon komma med en åsikt som gör att det får ny fart, säger Sara Morge.

Hon menar att en byrås främsta uppdrag går ut på att hjälpa kunderna att förstå att man måste tala mindre och göra mer.

Hon  blev vd på Friends Agenda efter att ha kommit som från en roll som  kundansvarig för storkunden Ericsson på JG Communication. Dessförinnan hade hon varit chefredaktör för Ericssons interntidning  Kontakten.

Målet med Friends Agenda är inte att skapa uppmärksamhet  för kunderna genom storslagna kampanjer, utan snarare att jobba  strategiskt. Byrån har precis också utsetts till Årets Byrå inom  pr-kategorin i Regis undersökning.

Undersökningen visar bland annat ingen av byråns tillfrågade kunder ens överväger att byta byrå.

– 2013 var ändå ett riktigt skitår. Så det känns fantastiskt att vi vann, Sara Morge.

Friends  Agenda har hälften av sina kunder inom offentlig sektor och arbetar med  alltifrån Proffice, Linköpings kommun och Uppsala kommun till  Landstinget Uppsala och Stockholms Stad.

När hon kom in bestod Friends Agenda av fem personer. Idag är man 20 medarbetare.

Friends  Agenda är ingen billig byrå – seniorkonsultpriset på löpande timme  ligger på 2 750 kronor om man inte är storkund. Men trots hade de näst  högsta betyg i sin kategori när det gäller prisvärdhet.

Hur kan ni vinna massa uppdrag inom offentlig sektor om ni har så högt timpris?
–  Jag vägrar gå in i offentliga upphandlingar där priset viktas mer än 20  procent, timpris är egentligen ointressant, det är kostnad i  förhållande till leverans som spelar roll, säger Sara Morge.

Trots  vinsten som Årets Byrå menar hon att många av byråns kunder fortfarande  mår dåligt av det ökade trycket att vara med i varenda kanal.
– Allt  för många har svårt att hitta tid att tänka, de jagar mellan massa möten  för att fylla kanalerna med innehåll, säger Sara Morge.

FAKTA/Sara Morge
Ålder:
42 år.
Familj: Man och son och dotter 13 respektive 7 år.
Bor: Gamla Enskede.
Karriär: Egen verksamhet med hästar, Ericssons interntidning Kontakten,  kundansvarig för Ericsson på JG Communication och vd på Friends Agenda  sedan år 2010.
Utbildning: Hoppade av fyraårig teknisk linje, Komvux,  medie och kommunikation, political science, svenska och medie- och  kommunikationsvetenskap. Journalistutbildad på Södra Vätterbygdens  Folkhögskola.
Motto: Little less conversation a little more action.
Dold talang: Kan sjunga Sovjetunionens nationalsång.
Fritidsintressen: Rider. Åker bland annat till Moskva till en kompis som har hästar –  kompisen har dock precis flyttat till Minsk.
Fem viktiga personer i ditt nätverk:
Mats Granryd, vd på Tele2.
Lutz Meyer, sitter i byråns styrelse och har varit Angela Merkels spinndoktor.
Edna Eriksson, föreläsare och konsult i mångfald och likabehandling.
Helena Norrman, kommunikationsdirektör på Ericsson.
Robert Andersson, vd River..

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.