Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Marknadschefens intervju blev pr-fiasko

Publicerad: 19 november 2018, 07:30

Marknadschefen avfärdade att Victoria's Secret kommer att använda sig av plus-size och transexuella modeller – skapade haveri, Youtube börjar streama långfilmer, medieinvesteringarna sköt i höjden under mellanårsvalet.


Ämnen i artikeln:

IntervjuMarknadschef

Marknadschefen för Victoria's Secrets moderbolag L Brand, Ed Razek, gjorde en fiaskobetonad intervju med amerikanska Vogue där han snäste av idén om att låta mannekänger med större storlekar eller transsexuella modeller vara med i den årliga modeshowen. Uttalandet kritiserades hårt och Ed Razak pudlade med att företaget har funderat på att inkludera transsexuella, men att ingen modell som kommit på audition har varit tillräckligt bra. Aktie har fallit 41 procent hittills i år. Börsraset och intervjun är inte de enda bakslagen för bolaget på senare tid. I förra veckan rapporterade Wall Street Journal att vd:n Jan Singer kommer tvingas lämna Victoria's Secrets till följd av den svaga försäljningsutvecklingen. Kvartalsrapporten presenteras tisdagen den 20 november.

Youtube har börjat streama långfilmer
Youtube har under radarn börjat streama flera kända spelfilmer som exempelvis "The Terminator", "Rocky" och "Legally Blonde". Filmerna visas utan kostnad och är annonsfinansierade. Det rapporterar AdAge .
Youtubes produktchef Rohit Dhawan berättar att företaget har sett en möjlighet för både konsumenter och annonsörer med konceptet. På sikt kan bli ett sätt för annonsörer att sponsra filmer eller anordna exklusiva visningar.

Stor ökning för medieinvesteringarna i mellanårsvalet
Amerikanska annonsörer lade 5,2 miljarder dollar på mellanårsvalet, en uppgång med 17 procent jämfört med presidentvalet 2016. Det visar siffror från Kantar som AdWeek har tagit del av. Kabel-tv, broadcast och digitalt ökade mest enligt undersökningen. Jämfört med mellårsvalet 2014 ligger ökningen på 78 procent.

JWT i samarbetsavtal med universitet
JWT har ingått partnerskap med University of Sydney för att utforska hur teknologi kan användas i den kreativa processen och utveckla lösningar som kan främja den digitala transformationen i Kina. Det rapporterar The Drum.

Skateboardlegendar startar byrå
Tony Hawk startar byrån D/CAL som beskrivs som en hybrid mellan varumärke- och den kreativa världen. Andra delägare har bakgrund på företag som Carhartt, Leo Burnett och 900 Films. Byrån lanseras med ett antal reklamchefer, varumärkeskonsulter och kulturella entreprenörer med från start och ett antal kunder med från start. Det rapporterar AdWeek.

Jeff Bezos: Amazon kommer att gå i konkurs
Amazon-grundaren Jeff Bezos gav en kommentar som ett svar på en fråga från en anställd för snart två veckor sedan som fick stor spridning sedan CNBC rapporterade om uttalandet i förra veckan. Frågan handlade om vad Jeff Bezos hade lärt sig från den senaste tidens där flera detaljhandelsjättar gått omkull.

– Jag förutspår att en dag kommer Amazon falla. Amazon kommer att gå i konkurs. Om du tittar på de stora företagen så brukar deras livslängd vara 30 år plus och inte 100 år plus, var Bezos kommentar.

Stor medieaffär klar i Australien
Australiensiska mediebolaget Fairfax Medias aktieägare har accepterat fusionen med Nine, där bolaget köpts för motsvarande 26 miljarder kronor. Affären innebär att Fairfax varumärke, som funnits sedan John Fairfax köpte Sydney Morning Herald 1841, försvinner. Det rapporterar The Guardian.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

IntervjuMarknadschef

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.