Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Mätning: Nocco knockar alla på Youtube

Publicerad: 16 Januari 2018, 13:46

Humorgruppen IJustWantToBeCools satir över Nocco-beroende ungdomar har visats över 700 000 gånger. Videon är inte sponsrad av varumärket, men som bekant, all publicitet är bra publicitet...

Energidrycken är överlägsen konkurrenterna på Youtube och i podd, enligt en kartläggning av hur varumärken omtalas. Red Bull gör överraskande bottennotering.


Ämnen i artikeln:

Nocco

Signal Signal har undersökt vilka energidrycker som är mest omnämnda i talmedier som Youtube och podcasts. Hela 70 procent av omnämningarna hör till Nocco. Ingen annan aktör är i närheten.

LÄS MER: Så pratar influencers om resebolagen

LÄS MER: De erbjuder bevakning av det som sägs i etermedier

Enligt mediebevakningsbolaget beror Noccos framgång på att paketeringen och smaksättningen har lockat fram innovativa idéer. Bland annat har youtubern Hoffa Kaos provat att äta lika många skumtomtar som finns i "Nocco Skumtomte". Dessutom har humorgänget IJustWantToBeCool gjort en satir av ungdomar beroende av drycken. Inga av inläggen är sponsrade.

– I många fall syftar omvärldsbevakning till att hitta negativa omnämnanden för att få koll på kriser. Men, anledningen till att Nocco har så många omnämnanden beror inte på en kris utan de har blivit en hype på Youtube, kommenterar Robin Tuorda, säljchef på Signal Signal.

Konkurrenterna Monster, Nocco, Burn, Redbull, Rockstar, Powerking och Celsius ligger långt efter Nocco. Celsius når närmast med sina 10 procent. Se hela listan nedan:

Signal Signal har gått igenom hela 41 088 timmar ljud från omkring 1500 källor. Materialet har samlats in mellan 1 januari 2017 och 31 december 2017, och analyserats via "automatiserad talmediebevakning".

Mårten Färlin


Ämnen i artikeln:

Nocco

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.