Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 20 maj 2016, 14:30
Foto: Max
Med ett öppet brev som presenteras på en stor livsmedelsmässa i Chicago vill bröderna Bergfors få snabbmatsbranschen att dra ner på köttet.
Brevet inleds med "Dear hamburger America!" och tackar därefter USA för allt de har lärt oss om snabbmatsbranschen. Men vidare i brevet skriver Richard och Christoffer Bergfors, president och vice president på Max, att nu är det USA:s tur att lära sig av Sverige.
Bröderna vill att USA ska ta exempel av Max och dra ner på köttet och våga servera vegetariska och veganska alternativ. I januari lanserade Max Hamburgare fem vegetariska/veganska alternativ till menyn, vilket resulterade i en pr-succé. Deras målsättning är att tredubbla de produkterna före år 2020. Nu uppmanar de amerikanerna att följa deras exempel och satsa på en hållbar framtid:
"Yes, we know what you in the industry are thinking. What about our regulars? Our guests who come to Max to enjoy our delicious hamburgers made out of local Swedish beef ? And would vegetarians and vegans even set foot in a hamburger place? Maybe we should have done a risk analysis, but we didn't. We trusted our gut. And our conscience."
Louise Lindberg