Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

McDonald’s backar efter pr-fiaskot

Publicerad: 12 mars 2015, 11:37

McDonald's väljer nu att betala artisterna efter hård kritik.

Foto: Colourbox.

McDonald's erbjöd bandet Ex Cops hamburgare som ersättning för att spela på festivalen SXSW. Bandet svarade i ett kritiskt öppet brev som har blivit spritt världen över. Nu backar snabbmatskedjan och väljer att betala.


Ämnen i artikeln:

SXSWMcDonaldsMcDonald's

McDonald's gör en stor sponsorsatsning på festivalen South by Southwest (SXSW) i Austin med en egen scen där olika artister ska uppträda. En av akterna som blev erbjudna en plats var det Brooklynbaserade bandet Ex Cops. Villkoret var att de ställde upp gratis. Som kompensation skulle de få exponering i snabbmatskedjans kanaler – och gratis mat.

Detta fick gruppen att skriva ett upprört inlägg på Facebook som i skrivande stund har 10 000 gilla-markeringar och 1600 delningar. De har retat upp sig på att det multinationella företaget inte har råd att slanta upp en skälig ersättning till artisterna.

"Istället för att få betalt i egenskap av konstnärer, eller anställda som utför en tjänst, försäkrar McDonald's oss om att vi kommer att synas på skärmar i anslutning till eventet och KANSKE i deras sociala mediekanaler, som Facebook", har bandmedlemmen Brian Harding skrivit.

Det öppna brevet har fått stor spridning i många medier, och i en intervju med Rolling Stone Magazine förra veckan sa presschefen Becca Harris att McDonald's bara "följer praxis". Det hällde ännu mer bensin på elden, och Brian Harding svarade:  
– Det är äckligt. Det här är ett perfekt exempel på ett föråldrat företag som försöker vara hippa genom att sätta en hashtag i slutet av ett mejl.

Nu har dock snabbmatskedjan ha insett sitt misstag. I ett uttalande till Billboard säger de att artisterna ska få betalt för att uppträda hos dem på SXSW.

Däremot kommer inte Ex Cops spela. De nöjer sig med att konstatera: "Vi är glada över att vårt brev gjorde skillnad".

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

SXSWMcDonaldsMcDonald's

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.