Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

McDonald's kallar tidigare anställda till ”repövning”

Publicerad: 22 Maj 2017, 08:58

Försvarsmakten kallar tidigare värnpliktiga att göra repetitionsövningar – så kallad repmånad. Nu gör McDonald's en liknande insats – med tidigare anställda.


Ämnen i artikeln:

United MindsMcDonald'sFörsvarsmakten

Sedan McDonald's öppnade i Sverige år 1973 har över 150 000 personer arbetat hos snabbmatskedjan. Eller "gjort Donken" som de kallar det i sin nya kampanj. Nu bjuder de in tidigare anställda för att återigen flippa burgare, salta pommes frites och hälla upp läsk.

Manéret är en tydlig blinkning till Försvarsmakten som häromåret återinförde den klassiska repmånaden för tidigare värnpliktiga.
– Att jobba på McDonald's ger dig kunskap och erfarenhet för livet. För många är det första jobbet där man även lär sig att komma i tid, ta ansvar och teamwork, säger Raymond Mankowitz, kommunikationsdirektör på McDonald's Sverige, i ett pressmeddelande.

Kallelsen till McDonald's repövning går ut i juni och kommer sedan att äga rum i september. Utöver kallelsen har analysbyrån United Minds gjort en medarbetar-undersökning som visar att McDonald's medarbetare ser ljusare på Sveriges framtid än genomsnittssvensken. Svaren finns samlade i en rapport som går att nås via en särskild kampanjsajt.
– Vi är vana vid mångfald och våra medarbetare är bevis på att personer med vitt skilda bakgrunder kan arbeta ihop mot ett gemensamt mål. Är det något vi lärt oss genom åren så är det att driv är viktigare än betyg på ett papper eller ett långt cv. Det är viktigare än någonsin att fler företag ger Sveriges ungdomar chansen att komma in på arbetsmarknaden och ut i vuxenlivet, säger Raymond Mankowitz.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.