Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

McDonalds om Jureskog: ”Tråkigt när vi inte uppfyller förväntan”

Publicerad: 26 Maj 2016, 14:45

"Jureskog delar vår passion för hamburgare" säger McDonalds presschef.

Efter att Johan Jureskog reagerat med att ta bort sin profil från Facebook till följd av sågningen av hans hamburgare, berättar hamburgerjätten att de själva skulle ha agerat annorlunda.


Ämnen i artikeln:

McDonalds

Nyligen berättade Resumé att stjärnkocken Johan Jureskogs gourmetburgare på McDonalds sågades i ett inlägg på hans Facebook – vilket ledde till att han tog bort sin profil helt och hållet tillsammans med kommentaren att "Det får vara slut på slasket i sociala medier".

LÄS MER: Sågades på Facebook för sin McDonaldsburgare – tar bort sin profil

Skälet till att McDonalds inledde samarbetet med Johan Jureskog var att bygga vidare på förra årets satsning på gourmetburgare, enligt presschef Alexandra Hempel Svenonius.
– Hamburgarna var populära hos kunderna, så vi ville bygga vidare på konceptet. Vi tog in Johan Jureskog för hans goda kunskaper om smaker och matlagning. Han är en fantastisk kock och delar vår passion för hamburgare.

Hon menar att kampanjen har överstigit alla förväntningar.
– Vi har fått många positiva kommentarer och det pratas mycket om de här hamburgarna. Hans andra hamburgare, ”Jureskog Texas” sålde slut en vecka i förtid och då fick vi sätta igång med ”Jureskog Signature” tidigare än vad det var tänkt.

Men hamburgarna har alltså fått kritik. I det omtalade inlägget, som fick över 3000 likes på Facebook, skriver kunden att han ”Förstår att bilderna på hemsida och bilder i butiken är stylade... Men någon form av verklighetsförankring måste väl finnas...???”

Hur hanterar ni kritiken om att era hamburgare i verkligheten inte stämmer överens med framställningen i era kampanjer?
Det är väldigt tråkigt när vi inte lyckas servera mat som uppfyller förväntan både till smak och utseende. Men vi serverar över 400 000 gäster varje dag och tyvärr så gör vi misstag ibland. Men vi uppskattar om gäster hör av sig och talar om det här för oss, för det är det enda sättet för oss att förbättra oss. Men överlag har vi fått mer positiv feedback. Inte minst syns det på att vi har sålt slut och långt över vår förväntan.

Vad tycker du om Jureskogs reaktion att ta bort sin Facebookprofil?
– Det jag har sett hittills är att han både synts och svarat i sociala medier, samt media. Men han måste själv få avgöra hur han agerar i sina egna kanaler.

McDonalds hade kanske inte reagerat på samma sätt?
Nej, hör man av sig till oss med frågor så svarar vi alltid.

Många tycker att Jureskog har gjort ett felsteg som blandar ihop sitt varumärke som stjärnkock med McDonalds. Hur ser du på det?
– Vi kan ju inte svara för Johan. Han får själv svara för varför han ingick i det här samarbetet. Men vi är väldigt glada över samarbetet eftersom han tillför väldigt mycket kunskap, och för att han i sin tur får inblick i och kunskap om hur man serverar hamburgare till 400 000 människor varje dag.

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

McDonalds

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.