Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

"Media banar väg för SD"

Publicerad: 16 Augusti 2010, 12:39

Medierna fokuserar allt för mycket på riksdagspartiernas kampanjer medan de mindre partierna stängs ute, hävdar FI:s ledare Gudrun Schyman. – Tilltalas man inte av de partierna framstår Sverigedemokraterna som det enda alternativet, säger hon till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Val 2010Feministiskt InitiativGudrun Schyman

Gudrun Schyman, FI. Foto: Magnus Bergström.

Den gångna veckan har merparten av riksdagspartierna gått ut med sina kampanjer inför valet. Bevakningen har varit intensiv och materialet har synats i sömmarna av medie-Sverige.

Men sedan manifestationen med det uppeldade pengarna i Almedalen har det varit relativt tyst om FI som i dagarna drar igång sin landsturné.

Medan Socialdemokraterna har 70 miljoner i kampanjkassa och Moderaterna 60 miljoner, har Feministiskt initiativ lyckats få ihop runt 500 000 kronor.

Benny Andersson har bidragit med 300 000 och sedan är det några till som har gett oss en del. Vi har såklart mycket mindre möjligheter att synas, men vi använder pengarna effektivt, säger Gudrun Schyman.

Hon tycker att det är ett stort problem att de stora medierna till största delen refererar till de etablerade riksdagspartierna.

– Det är svårt att nå ut där, mycket på grund av att de har valt att bara ta med riksdagspartierna i sina genomgångar. Men tilltalas man inte av de partierna framstår Sverigedemokraterna som det enda alternativet, säger Gudrun Schyman.

Manifestationen i Almedalen, där FI eldade upp 100 000 kronor för att demonstrera löneskillnaderna mellan män och kvinnor, känner hon sig dock nöjd med.

– Det blev väldigt bra, När röken hade lagt sig handlade diskussionen kring köksborden om den skandal som de orättvisa lönerna faktiskt är. Många är väldigt upprörda, säger Gudrun Schyman.

FI:s kampanj kommer att bestå av traditionella valaffischer och filmer som ska spridas på nätet. Filmerna skickas in av vanliga människor som stödjer partiet, medan valaffischerna är fotograferade av Elisabeth Olsson Wallin. Ingen reklambyrå har anlitats.

– Vi har inte haft råd med det helt enkelt, säger Gudrun Schyman.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.