Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Medierna i toppspin över Bindefelds 60-årsfest – Israels turistbyrå jublar

Publicerad: 20 September 2019, 11:54

Micael Bindefelds 60-årsfest har blivit en snackis i svenska riksmedier i slutet av veckan.

Micael Bindefelds 60-årsfest i Tel Aviv har skapat stor publicitet och kritiken mot politikerna som åkt ner för att fira pr-mannen har varit hård på sina håll. Israeliska statens turistbyrå tackar och tar emot för uppmärksamheten kring landet som turistmål.


Ämnen i artikeln:

Israel

Festfixaren och pr-byråägaren Micael Bindefeld har bjudit in ett stort antal gäster till sin 60-årsdag i Tel Aviv. Flera partiledare, idrottsstjärnor och mediepersonligheter finns på pats i Israel. Flera krönikörer har kritiserat närvaron från partiledarna Nyamko Sabuni, Ulf Kristersson och Ebba Busch Thor. Enligt Expressen är det festfixaren själv som betalar för kalaset och i Dagens Nyheter lyfte i går frågan i fall det kan röra sig om mutbrott.

Det är inte första gången som Micael Bindefeld bjuder in kändiseliten till sitt födelsedagsfirande och gör det till ett mer eller mindre offentligt engagemang. När han fyllde 50 år var destinationen Mallorca och 40-årsdagen firades på Mykonos. Den här gången är det Israel och Tel Aviv som får sin del av flärden. Inte bara genom den intensiva mediebevakningen, utan också genom den att den prominenta gästlistan publicerar bilder från festligheterna till sina stora följarskaror på sociala medier.

– Vi är väldigt glada över uppmärksamheten. Varje gång en turists upplevelser av Israel exponeras i svenska medier så är det så klart positivt. Micael är en vän av Israel och vi är glada för all positiv publicitet, säger Nira Fischer vid israeliska statens turistbyrå till Resumé.

Att det är just politiker och andra typer av högt uppsatta personer.vad gör det för skillnad?
– Vi ser det som positivt att de delar med sig av sina härliga semesterbilder från Tel Aviv.

Den israeliska statens turistbyrå följer utvecklingen i sociala medier och i pressen och räknar med att summera publiciteten om några veckor för att få en större bild av vad genomslaget kan betyda för affären. Enligt Nira Fisher har antalet resor från Sverige till Israel ökat med 56 procent de senaste två åren. Tel Aviv är dragloket och målet är att staden ska bli en mer naturlig destination för svenskar som reser till Medelhavet.

Hur ser ni på honom som ambassadör för Israel?
– Han är en god ambassadör för Israel och visat upp landet från sin bästa sida.

Hur kan det här påverka bilden av Israel sett ur de konflikter som varit mellan Sverige och Israel genom åren?
– Vi fokuserar på turismen så oavsett bakgrund är vi glada för all positivt publicering gällande Tel Aviv.

Ni har inte betalat något för biljetterna?
– Nej.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

Israel

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.