Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Mediernas bästa vän

Publicerad: 7 mars 2011, 09:36

Lili Assefas stjärna lyser klart på stjärnhimlen. Hon är inbladad i några av Sveriges största tv-produktioner och sköter pr-arbetet för flera namnkunniga kändisar. För Resume.se berättar hon om livet mitt i drevet. – Det är skitkul, annars skulle jag inte fortsätta. Men det är svårt att dra en gräns eftersom telefonen kan ringa dynget runt, säger Lili Assefa.


Lili Assefa har fullt upp idag. Ikväll sänds "Andra chansen" och hon finns på plats i Sundsvall. Foto: Pressbild.

Idol-juryns Andreas Carlsson är en av kändisarna som får pr-hjälp av Lili Assefa.

Lili Assefa hjälper även Laila Bagge med smyckeskollektionen Rock by Sweden. Foto: Resumé.

Lili Assefa skjuter fram vår intervju en timme. Hon sitter nämligen i ett möte med en av sina uppdragsgivare – Carola. En stund senare förklarar hon att det knappast är svårt att få tidningarna att skriva när man jobbar med kunder som henne, Andreas Carlsson, Laila Bagge, Melker Andersson eller Melodifestivalen som hon just nu är pr-ansvarig för.

– Utmaningen är att få det åt rätt håll, säger Lili Assefa.

Schlagercirkusen är nu inne på sin femte vecka. Med närmare tre miljoner tittare per program är Melodifestivalen Sveriges största tv-program. Inte konstigt då att trycket från medierna är enormt. Lili Assefa är anlitad för att sköta kontakterna åt Thomas Hall och Christer Björkman – de ständigt påpassade schlagerbossarna. Till sin hjälp har hon Helena Brodén och Madeleine Sinding Larsen. Under alla år har SVT:s egen presstab skött hanteringen – men nu tar de in hjälp.

– Det är Sveriges mest bevakade nöjesprogram, så jag tvekade inte ens två sekunder innan jag tackade ja, förklarar Lili Assefa. Samtidigt är SVT public service och det betyder att de har extra många ögon på sig. Man måste tänka sig för. Minsta sak kan sticka iväg till världens grej.

Hon kan ibland skratta åt hela spektaklet. När någon råkar snubbla, faller den enligt kvällstidningsdramaturgin handlöst. På samma sätt utmålas minsta möte som ett krismöte. Men Lili Assefa tar samtidigt sitt jobb på blodigaste allvar. Hennes forma kund Sigge Eklund förklarar varför hon har lyckats så pass bra.

– Hon är en ärlig person utan stängda dörrar. Man känner sig trygg med henne och spelar aldrig med dolda kort, berättar han.

Vad är det som gör henne så speciell?

– Det är nog en blandning av blixtrande intelligens och arbetslusta. Det är sällan man skrattar så mycket som under ett möte med henne. Hon kan skratta åt cirkusen samtidigt som hon tar den på största allvar. Den egenskapen är helt unik, säger Sigge Eklund.

När Melodifestivalen hade premiär för några veckor sedan möttes Sverige av fiaskorubriker på kvällstidningarnas löpsedlar dagen därpå. Lilia Assefa är van vid att handskas med pressen, efter att ha varit pressansvarig för bulldozrar som Idol, Let’s Dance och Så mycket bättre för att nämna några. Men trots att hon är väl medveten om hur medielogiken fungerar kunde hon inte låta bli att fråga sig vilka motiv som låg bakom.

– Vi är såklart sjukt tacksamma för bevakningen vi får, men jag skulle ljuga om jag sa att löpsedlarna avspeglade artiklarna eller vår kommunikation med journalisterna på plats. Ser man sådana framsidor så jublar man inte direkt, säger hon och fortsätter:

– Har man som jag jobbat i drevet i flera år blir man lite cynisk. Jag går inte igång utan tar det för vad det är. Men det är inte kul när man har tre miljoner tittare och så står det fiasko. Jag märker att de vill knyta det till SVT och varumärket Melodifestvialen. Fast det är på gott och ont.

Tempot är högt i Lili Assefas värld. I dagsläget jobbar hon i princip non stop mellan torsdag och söndag för att serva pressen under schlagern. Och så här har det snurrat på i några år nu. I takt med att hennes varumärke stärks rullar uppdragen in och nätverket växer.

Vad gör du om tio år?

– Jag hoppas att jag sitter med mina barn i någon lund i Italien, skrattar Lili Assefa. Nej, jag känner att jag vill jobba med det jag gör nu. Men jag hoppas att jag då har kommit längre än att åka runt på turnéer. Jag vill fortfarande vara med där det händer, men jag kommer inte orka köra racet som jag kör nu.

Fakta

Namn: Lili Assefa

Ålder: 35

Bor: Stockholm

Tjänar: 420 000 (tax 2010)

Bolag: Helägda Assafa Kommunikation AB omsatte 2 miljoner 2009, delade ut 250 000 kronor till sig själv. Sitter i styrelsen i åtta andra bolag.

Karriär: Började arbeta med pr direkt efter gymnasiet genom en praktikplats på företaget Air Chrysalis. Värvades senare som pressassistent till Mega Records där hon sedan blev pressansvarig.

Har de senaste åren bland annat jobbat med flera stora TV4-produktioner, som ”Idol”, ”Let’s dance”, Talang” och “Så mycket bättre” som pressansvarig (och även castingansvarig för Let’s dance). Har hyrts in av SVT en gång tidigare – för att rädda lördagsfloppen ”Romeo & Julia”. Nu pressansvarig för Melodifestivalen.

Hon jobbar bland annat som pr-konsult även med Krog-Melker Andersson, stjärnmäklaren Fredrik Eklund NY och Laila Bagges kläd- och smyckeskollektion Rock by Sweden.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.