Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

"Mest puckade lobbyisten hittills"

Publicerad: 21 oktober 2009, 16:18

Burson Marsteller ville boka ett möte med en EU-parlamentariker. Men de vägrade uppge vem de företrädde. Nu sågas byrån av Christofer Fjellner, moderat EU-parlementariker.


Ämnen i artikeln:

Burson-Marsteller

Christofer Fjellner. Foto: Peter Knutson

Det var inte Christofer Fjellner själv som utsattes för det misslyckade lobbyförsöket från Burson Marsteller. Men han reagerade starkt. Igår skrev han följande när han uppdaterade sin status på Facebook.
”Mest puckade lobbyisten hittills: Burson Marstreller Sverige! De ringde en kollega till mig, bad om möte men vägrade säga vem de företrädde!”

Christofer Fjellner vill inte avslöja vilken av hans kollegor som fick förfrågan. Men han tycker att agerandet är mycket konstigt.
– De ville boka in ett telefonmöte, men ville inte uppge de lobbade för. Jag tycker att det bryter mot alla regler.

Har du själv blivit kontaktad av lobbyister som inte uppger vem de företräder?
– Nej. Det har jag aldrig hört talats om. Ibland får man dra de ur dem. Sedan finns de dem som ringer och frågar om när saker ska behandlas. Men då rör det sig om faktafrågor.

Petra von Rohr är vd på Burson Marsteller i Sverige.
– Det här låter väldigt konstigt. Vi ska vara öppna i våra kontakter. Eftersom jag inte vet vad saken gäller har jag svårt att uttala mig på annat sätt. Jag har kontaktat Christofer Fjellner för att ta reda på vad som verkligen har hänt.

Vad säger era regler?
– Vi har både svenska och internationella policys för öppenhet.

Som EU-parlamentariker är förfrågningar från lobbyister vardagsmat. Christofer Fjellner räknar med ungefär 30 mejl om dagen.

Hur ska en lobbyist uppträda tycker du?
– De ska vara ute i god tid. Man ska vara tydlig och kunna redogöra varför det är relevant för mig och mina väljare. Det är också viktigt att lobbyisten är trevlig och service-minded gentemot mina medarbetare.

Det är lite min devis. Du ska alltid vara kompis med chefens sekreterare.
– Exakt. Många förstår inte heller att ett 30 minuters möte med mina medarbetare sannolikt är mer värt en 3 minuter med mig.

Petra von Rohr återkommer till Resume.se vid 18-tiden på onsdagen. Hon vill då komplettera med följande kommentar.
Ingen på Burson-Marsteller Sverige har bett någon europaparlamentariker om ett möte utan att ange vem vår uppdragsgivare är. När vi genomför telefonintervjuer informerar vi den tilltänkte respondenten om vem kunden är i slutet av intervjun för att undvika att uppdragsgivarens namn påverkar svaren. Om en tilltänkt respondent ändå vill veta vem kunden är i förväg upplyser vi naturligtvis om detta. Detta är gängse metod för att genomföra opinionsundersökningar.
Vi har försökt nå Christofer Fjellner via telefon och e-mail för att förklara detta och reda ut eventuella missförstånd. Vi har inte lyckats nå Fjellner. Alla anställda inom Burson-Marsteller över hela världen är bundna till en uppförandekod som kräver öppenhet om vilka intressen vi företräder i samtliga uppdrag.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Burson-Marsteller

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.