Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Miljökampanj för blodig

Publicerad: 7 oktober 2010, 06:54

Miljökampanjen 10:10 gjorde en blodig kampanjfilm om nödvändigheten att minska koldioxidutsläpp.
Så blodig att företagssponsorer hoppar av.


Ämnen i artikeln:

Sony

10:10 är en ständigt pågående kampanj med mål att alla ska varje år minska sina koldioxidsutsläpp med 10 procent. Kampanjen finansieras med sponsring från företag.

För att få bra genomslag anlitade 10:10 Richard Curtis, som skrev manus till filmen Notting Hill, för att göra en ny kampanjfilm.

Det blev filmen No Pressure som visar vilket öde de som inte vill minska sina koldioxidutsläpp möter. Bland annat sprängs två skolbarn i filmen.

Men det är mer roligt än blodigt men alla tycker inte det. Framför allt inte de som ogillar 10:10:s åsikter om koldioxidens inverkan på klimatet.

Det har i sin tur gjort sponsorerna spaka. Elektronikgiganten Sony kallar filmen smaklös och tills vidare drar man in sina finansiella bidrag till kampanjen.

Det hjälper inte att 10:10:s chef Eugenie Harvey har gjort en hel pudel och tagit bort filmen från kampanjsajten

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Sony

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.