Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Miljontals tittare när PewDiePie svarar i The Swedish Number

Publicerad: 2 Maj 2016, 09:45

Här svarar PewDiePie i The Swedish Number.

Över 3,5 miljoner startade strömmar – på tre dagar. Youtube-stjärnan Felix "PewDiePie" Kjellberg har gett rejäl draghjälp åt kampanjen på eget bevåg.


Ämnen i artikeln:

The Swedish NumberPewdiepieIngoYoutubeCohn & Wolfe

Resumé har flera gånger berättat om kampanjen "The Swedish Number" för Svenska Turistföreningen som har spridits över världen. Den har också blivit en snackis på hemmaplan. Bland annat efter att statsminister Stefan Löfven tog emot samtal, men också sedan Alex & Sigge testade att ringa numret i sin podd för att hamna hos en Sverigehatare.

I fredags fick kampanjen ny skjuts efter att världens största Youtuber PewDiePie- svensken Felix Kjellberg – lade upp en video där han tar emot samtal. Över helgen har klippet startats över 3,5 miljoner gånger.

Byråerna som ligger bakom är INGO tillsammans med Cohn & Wolfe. Men ingen av dem vill ta åt sig credden för den senaste pr-boosten.
– Det är jätteroligt att Pewdiepie plockar upp det men det är inget som vi i projektet kan ta åt oss äran för, säger Björn Ståhl, creative director på INGO.

Enligt dem har alltså Felix Kjellberg själv valt att göra en video om kampanjen.
– Han har gjort det här med bravur på eget initiativ. Det visar hur "broadcastvänlig" Swedish Number är, säger Tero Marjamäki, projektledare på Cohn & Wolfe.

Se klippet här:

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.