Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Minds nya klocka ska få män att prata om känslor

Publicerad: 7 december 2021, 10:46


För att skapa samtal kring psykisk hälsa har Mind och Triwa tagit fram en klocka som ändrar färg baserat på hur bäraren mår.


Ämnen i artikeln:

Forsman & BodenforsMind



Klockan går under namnet ”Time to Talk” och har en temperaturkänslig urtavla som reagerar på användarens kroppsvärme. Något som kan ge en indikation på hur bäraren mår. Det är samma material som användes i så kallade ”mood rings”, som var populära under 90-talet. Syftet med produkten är att lyfta vikten av samtal och sänka trösklarna för att prata om hur vi mår. Ambassadör för projektet är den hyllade hiphop-artisten Erik Lundin. Allt överskott går till Minds arbete för att motverka psyksisk ohälsa. 

– I vår statistik ser vi att trycket på självmordslinjen ökar i samband med julen. De senaste två åren har dessutom pandemin bidragit till ökad psykisk ohälsa. Bland många män finns en utpräglad tystnadskultur, vilket kan göra det svårare att prata om sina problem. Vi ser initiativet som ett oväntat sätt att lyfta en tabubelagd problematik i en målgrupp som är svår att nå, säger Karin Schulz, generalsekreterare på Mind i en kommentar.

Som ideell organisation arbetar Mind med kunskapsspridning, påverkansarbete och driver flera stödlinjer. På baksidan av klockan finns numret 90101 ingraverat. Telefonnumret går till Minds självmordslinje som är öppen dygnet runt, alla dagar på året.

– Tystnaden bland män är ett massivt problem. Jag har själv sett konsekvenserna på nära håll. Vi måste hitta nya vägar till samtal och jag hoppas att det här initiativet kan vara en del i det, kommenterar Erik Lundin, hiphop-artist och ambassadör för projektet. 

Den nya klockan har tagits fram exklusivt för projektet. Bakom kampanjen står Forsman & Bodenfors. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Artist: Erik Lundin


Mind

Kommunikations- och insamlingschef: Petra Lindskog

Insamlingsansvarig: Peter Frykehag

Kommunikatör, insamling: Tove Lundgren


Triwa

CEO: Ludvig Scheja

Head of Product design: Tove Thambert

Digital Art Direction: Ioana Opri


Forsman & Bodenfors

Copywriter: Pontus Caresten Lychou

Art Director: Karl Risenfors

Designer: Martin Joelsson

Account Director: Ewa Edlund

PR Strategist: Jade Deconzac Mbay


PINE

Director: Nim Kyoung Ran

Producer: Victor Lindström & Andrea Gyllenskiöld

DP: Stellan Runge

Stills: Danger Österlin & Stellan Runge

1st AD: Love Sauk

Focus Puller: Joel Brunskog

2nd asst Camera: Greta Bondelid

Gaffer: Per Olsson

Sparks: Stefan Wallman

Sound: Elias Berndt

Executive producer: Joel Rostmar

Gangsters postproduction

Klippare: Elias Nilsson

Grade: Nina Boriri

Sound design: Magnus Andersson Lagerqvist

Online: Roger Hallin

FAKTA/ Självmordslinjen

Antalet samtal till Självmordslinjen har ökat kraftigt under 2021. Under perioden januari-oktober tog Mind emot 64.400 samtal, jämfört med 44.100 samtal under samma period 2020. Ungefär en tredjedel av de som ringde in var män, samtidigt som män är kraftigt överrepresenterade i självmordsstatistiken. Under 2020 tog 1441 personer sitt liv. Av dessa var 70% män och 30% kvinnor.

 

 

Ämnen i artikeln:

Forsman & BodenforsMind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.