Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Mingelmästarna avslöjar knepen för att lyckas i Almedalen: ”Var så socioaggressiv som möjligt”

Publicerad: 4 juli 2022, 11:20

Mingelkungarna och -drottningen: Casper Törnblom (pr-konsult 500), Claes de Faire (rådgivare Kekst CNC) och Pia Grahn (kommunikationsexpert).

Foto: LukaTDB

Företeelsen mingel kan väcka både förtjusning och skräck. Men för den som bemästrar konsten kan ett skickligt minglande ge betydande utdelning. Resumé tar tempen på några av Almedalsveckans mingelproffs.


Ämnen i artikeln:

AlmedalenPolitikCasper TörnblomPia GrahnClaes de FaireNätverkNyheter

Att antalet Almedalenmingel ökat så markant under de senaste åren är en av anledningarna till att kritiken mot politikerveckan varit så stor. Almedalsveckan ska väl ändå handla om seriösa samtal om demokrati och samhällsutmaningar – inte om flådiga rosémingel. 

Nu har veckan kortats och följer dessutom ett nytt ramverk, något som Almedalsveckans arrangörer hoppas ska innebära en nystart. Och även om mingelinbjudningarna som trillar ner i inkorgen är färre i antal än vanligt, är mingel i Visbys gränder fortfarande ett stående inslag under Almedalsveckan.   

LÄS MER: Efter kritiken – så tvättas Almedalsveckans varumärke inför comebacken: ”I år blir en nystart”

Claes de Faire är deltid senior advisor på Kekst CNC, (”en roll som även Göran Persson hade”, påpekar Claes de Faire) och tidigare chefredaktör på bland annat Resumé och Veckans affärer. Han har besökt Almedalsveckan omkring 20 gånger, och vill helst inte prata om begreppet ”mingel”, utan föredrar att kalla det för ”nätverksskapande”.

– Det handlar om att förskansa sig ny kunskap genom att träffa nya och etablerade kontakter. Almedalen är en bra plats för det, det är lite lättare och smidigare än på fastlandet mitt i terminerna, säger han.

Claes de Faire.

För den som inte har så lätt för att nätverka, eller tycker det är svårt att vara social med främlingar, säger Claes de Faire att gäller att våga ta för sig.

– Försök vara så socioaggressiv som möjligt. Almedalen är krasst, har du inte rätt position så är det inte så givande. Du måste ha något att föra till bordet, man är där för att utbyta någon form av kunskap. Exponera dig mycket, var tydlig med att presentera dig om vem du är och vad du vill. Du kan inte vara en blyg viol, kasta dig in. Några kommer inte fatta vem du är och vad du har för roll, men det är som att springa ett maraton, stanna inte och analysera, spring på bara. 

I Almedalen förväntar han sig ett toppskikt med människor.

– Jag är elitist. Jag vill inte ha 200 lokalpolitiker, jag vill ha toppskiktet av makthavarna. Och jag tycker inte att man ska dricka alkohol i Almedalen, rosévinspimplandet är bara vulgärt.

Men det går absolut att dra fördelar av mingel i Almedalen menar Claes de Faire, det går att hitta genvägar inför hösten. 

– Jag har varit där i olika roller och absolut lyckats bygga nätverk till framtida artiklar och knyta mig till stora partnerskap, till exempel när jag jobbade på Fokus. Jag gillar att träffa folk och kan se nyttan och värdet av vad det kan skapa. 

”Vi bidrog till den vulgära industri det är idag”

Har du råkat ut för någon miss i de här sammanhangen?
– Alltså, jag har misslyckats med massor av saker i mitt liv, men just det tror jag inte har jag har misslyckats med. Men några regler kan man ju ha, jag har aldrig varit ute efter midnatt, eller suttit uppe på nätterna och druckit för mycket vin. Det gäller att vara i form, jag har modererat under många år så det har varit viktigt att ha huvudet på skaft, säger Claes de Faire och fortsätter:

– Okej, en miss kanske var när jag och Viggo Cavling stod på plats och skrev artiklar, där vi exponerade folk och tog bort den fina kärnan av kontaktskapande – vi bidrog till den vulgära industri som det är i dag. Det är mitt största misstag. 

Även om Almedalsveckan har krympt vad gäller antalet dagar och seminarier, säger Pia Grahn, kommunikationschef på Citycon och rutinerad Almedalensbesökare, att det inte märks på mingelområdet. 

– När det gäller mingel måste jag säga att det är lika intensivt och bra som förut. För min egen del så försöker jag mingla lite mer koncentrerat. Det blir kanske tre mingel per kväll. Jag är till stor del här för att lära mig nytt och delta i seminarier, men även för nätverkandet. Det handlar både om att underhålla gamla kontakter, och att lära känna nytt folk som man kan ha glädje av även när man kommer hem. Det är behållningen av Almedalsveckan.

Pia Grahn i Almedalen med kollegan Katja Bolander.

Vad utgör ett bra mingel i ditt tyckte?
– Mingel kan ju vara stöpta i väldigt olika form och ändå vara bra på sina olika sätt. Vissa mingel är väldigt stora, och där finns en bred blandning av olika typer av människor som ändå har ett gemensamt intresse. Di:s champagnemingel på måndagskvällen är ett sådant, där är alla näringslivstoppar så det vill man inte missa. Samma sak gäller DJ-battle under onsdagskvällen. 

– Sedan finns mindre mingel med en färre skara handplockade människor, där just de som är där är av stort intresse för varandra. Den typen av mingel kan också vara väldigt givande, fortsätter Pia Grahn. 

Vad ska man absolut undvika om man vill vara en god minglare?
– Obekväma skor. Och att bara prata om sig själv. Tvärtom tycker jag att man ska vara så ödmjuk och nyfiken som möjligt på de andra människorna som är där, ställa mycket frågor och vara öppen. En annan sak man bör undvika är att bara hänga med sin bästis – då kommer du ju inte träffa andra och missar chansen att nätverka. 

Vem är den skickligaste minglaren du vet?
– Jag tycker Feffe Andersson på Miltton är ett ypperligt exempel på en person som vet exakt hur man minglar. Han känner många, är duktig på att prata med nya människor, och är närvarande i minglandet. Lilli Assefa är ännu ett exempel på en skicklig minglare. Och min kollega Katja Bolander, centrumchef för Kista Galleria. Hon är grym.

”Om folk står redo med handen och visitkortet för att nätverka skapas lätt en känsla av fasad och ytlighet”

Casper Törnblom är partner på byrån 500, som arrangerar ett eget trädgårdsmingel under måndagskvällen i Visby – ett mingel som för övrigt vann Resumés mingelkamp senast det begav sig. Han berättar att de gärna vill vara en motreaktion till Almedalsveckans traditionella, och något rigorösa, rosémingel. 

– För mig karaktäriseras ett bra mingel av att det inte känns som ett mingel. Om folk står redo med handen och visitkortet för att nätverka skapas lätt en känsla av fasad och ytlighet. Det kan jag tycka är smärtsamt. 

– Däremot är det så klart kul att vara på en härlig plats med smarta, trevliga människor. Mitt bästa mingeltips skulle vara att skippa formaliteterna och undvika att det blir för uppstyrt, fortsätter han. 

Casper Törnblom.

När ger minglande verklig utdelning?
– Almedalsveckan är tacksam för nätverkande, på så vis att väldigt många människor som man under övriga året kanske bara har kontakt med via mejl och telefon, plötsligt befinner sig på samma plats. Du kan addera komplexitet till människor som du kanske bara känner till som en titel eller en roll. Ofta gör ju det att relationen blir lite mer på riktigt när man enas kring något annat än bara det professionella utbytet. 

Vad ska man hålla sig borta ifrån som minglare?
– Jag tror nummer ett är man ska undvika att se sig själv som en minglare eller nätverkare. Sedan ska man undvika att attackera andra mingelbesökare i någon form av tydligt syfte att man vill nätverka. Det finns så klart de som älskar det beteendet, och de brukar hamna med varandra. Min erfarenhet är att de flesta vanliga, rimliga människor är lite allergiska som den typen. 

Om man tycker det är läskigt att mingla, har du något tips på hur man kan komma i gång?
– Om man tycker det är läskigt att mingla, tror jag man är på god väg att lyckas. Jag tror man ska akta sig för dem som slår sig fram på ett mingel. Så börja med att tycka det är lite läskigt, därefter får man helt enkelt treva sig fram genom att vara en trevlig, resonabel person.

Vilka minglare tycker du är särskilt vassa?
– Det finns två: Therese Eriksson Thiis och David Orlic. De är väldigt olika i sina angreppssätt, men fantastiskt skickliga, genuina och roliga. De vill man verkligen ha med – frågan är om det ens är ett mingel utan dem. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Nellie Pilsetnek

Reporter

nellie.pilsetnek@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.