Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Miss Skinny håller presskonferens

Publicerad: 25 September 2013, 07:49

I dag kom beskedet att den kritiserade "size zero-butiken" Miss Skinny är en pr-bluff. Det hela är en kampanj gjord av Frisk & Fri, riksföreningen mot ätstörningar, och reklambyrån Shout. I morgon fortsätter kampanjen med en presskonferens på Berns.


Ämnen i artikeln:

Kitty JutbringSandra BeijerNina ÅkestamFrisk & FriShoutMiss Skinny

”Vi har nöjet att bjuda in dig till pressvisningen av den nya nätmodebutiken Miss Skinny”.

Så stod det i inbjudan som skickades till tidningsredaktionerna.

Miss Skinny sade sig ”välkomna ett smalare ideal” och utmanade genom frågan "passar du in?".

Reaktionerna blev starka och en debatt drog igång.

Frisk & Fri och pr-byrån Shout, som ligger bakom pr-bluffen, vill lyfta frågan om ätstörningar och få till en förändring.

Den så kallade pressvisningen blir i själva verket en presskonferens om ätstörningar, på Berns i Stockholm i morgon klockan 10.

–      Vi har jobbat med Frisk & Fri i ett år. Det är fortfarande en relativt okänd organisation med små resurser, bara fyra anställda och ett antal volontärer. Vi behövde ta i, säger Pontus Caresten, copywriter på Shout, till Resumé om pr-bluffen.

Kampanjen var effektiv. Diskussioner startade och enligt Pontus Caresten tog debatten rätt riktning genom att sätta modeindustrin i fokus.

– Ätstörningar är ett stort problem och även om inte allt handlar om skeva ideal är modeindustrin en del av problemet.

–      Det enda sättet att göra det här på var att vara väldigt bokstavlig. Många butiker säger liknande saker som Miss Skinny, fast mellan raderna. Miss Skinny säger det rätt ut, hur man ska vara och att bara vissa passar in, säger Pontus Caresten.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.