Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Monas Sahlins pr-haveri

Publicerad: 13 Februari 2009, 08:03

För ett år sedan var väljarnas förtroende för Mona Sahlin nästan lika stort som för Fredrik Reinfeldt. Men tack vare smart kommunikation från alliansen och pr-missar från de röd-gröna har nu Reinfeldt dubbelt så stort förtroende, visar en ny SIFO Undersökning.


Ämnen i artikeln:

Fredrik ReinfeldtMona Sahlin

Mona Sahlin tappar förtroende hos väljarna. Foto: Magnus Selander

Det är pr-byrån Westander som beställt undersökningen, som görs var tredje månad. Den visar tydligt att Fredrik Reinfeldts stöd hos väljarna stiger stadigt, samtidigt som socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin tappar i förtroende.

För ett år sedan ledde Reinfeldt med 2 procentenheter över Sahlin, som då hade 38 procent av väljarna bakom sig. I den senaste mätningen som presenteras idag får statsministern 55 procent medan Socialdemokraternas partiledare rasar till 27 procent. Förtroendet för Reinfeldt är alltså dubbelt så stort som för Mona Sahlin.

Reinfeldt har störst förtroende hos egenföretagarna, medan Mona Sahlin endast är populärare hos arbetslösa och hos LO-anslutna.

Patrik Westander, vd på Westander ser tydliga kopplingar mellan trenden och hur de olika blocken lyckats med sin kommunikation.
– För ungefär ett år sedan slutade regeringen göra nybörjarmisstagen. Tidigare hade man skickat fram oförberedda ministrar till journalisterna. Nu är de alltid väl förberedda och kan bemöta de kritiska frågorna på ett bättre sätt.

Samtidigt har Mona Sahlin misslyckats med sin kommunikation.
– Hon hade en jättemöjlighet när det röd-gröna samarbetet skulle presenteras. Det var en positiv nyhet som de helt lyckades schabbla bort.

Den ekonomiska krisen gynnar sannolikt också regeringen, eftersom människor i osäkra tider söker sig till de som styr. Men även när det gäller krisen har regeringen visat prov på bra kommunikation, anser Patrik Westander.
– De är proaktiva och är ofta steget före. De är också väldigt bra på att berätta om hur de hanterar krisen.

Tobias Rydergren


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.