Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Mot OS – utan kexchoklad

Publicerad: 16 September 2009, 12:08

Cloetta och Carnegie – två tunga sponsortapp inför OS. Alpina skidlandslaget jobbar hårt för att hämta sig efter avhoppen.


Ämnen i artikeln:

CarnegieAnja PärsonVattenfallCloetta

Anja Pärson och hennes landslagskompisar får klara sig utan ekonomisk hjälp från Cloetta och Carnegie.

Alpina landslaget har flera nytecknade sponsoravtal inför kommande OS-säsong. Och det behövs – mitt under förra säsongen sa Cloetta upp sitt avtal och även krisbanken Carnegie hoppade av.

– Det klart att det är tist att tappa sponsorer som vi jobbat med så länge. Cloetta hade vi samarbetat med tolv år och med Carnegie tio år, säger Anders Sundqvist, alpin chef vid Svenska skidförbundet.

Han har ett visst hopp om att återfå Carnegie, det kommer att föras diskussioner framöver med bankens nya styrelse.

Cloetta, med ny bolagsstryktur, har styrt om sin marknadsföring och då är stötning av alpina stjärnor inte längre prioriterat.

– Vi ligger ungerär fem procent under sponsorintäktsnivån vi hade förra vintern, säger Anders Sundqvist.

Vattenfall är kvar som huvudsponsor (tolfte säsongen) och nya avtal har tecknats med SAS, Skistar, Intersport, Sophiahemmet och Packline. Totalt har landslaget 35 sponsorer.

– Att teckna om sponsoravtal i dag är inte enkelt och vi är glada att det är så många företag som vill stödja oss, säger Anders Sundqvist.

En revanschsugen Anja Pärson vill plocka medaljer i Vancouver. Men den sportsliga målsättningen i OS övrigt kommer att offentliggöras först vid en presskonferens om ett par veckor.

Magnus Helander


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.