Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

MSL:s digitala Norden-chef slutar

Publicerad: 19 februari 2014, 11:35

Foto: Fredrik Hazén.

35-årige Christian Åkerhielm slutar på JKL efter fyra år för att starta eget. Han har köpt ett hus i Södra Skåne som han ska renovera parallellt med att han driver byrån – den har inte fått något namn ännu. – Jag ska framförallt bo där under sommarmånaderna, säger han.


Ämnen i artikeln:

MSLJKL

Christian Åkerhielm började på MSL för fyra år sedan. Då rådde helt andra tongångar om sociala medier än idag.

– Då satt man snarare vid bordet och försökte övertyga kunderna om att det är en bra idé att vara på Facebook, säger han.

Idag har företagen en helt annan inställning.

–  Nu undrar kunderna snarare hur man ska få kraft och ekonomi i sociala  medier. Företagen investerar också en hel del eftersom man inte kan  hantera allt med konsulter, utan man behöver även folk på plats som kan  området, säger Christian Åkerhielm.

Han inledde karriär på Pronto år 2005 och gick sedan över till Jung. Han jobbade på Jung under 3,5 år.

När  han väl började på MSL var tanken att ägaren Publicis skulle slå ihop  alla pr-byråer och skapa ett gemensamt varumärke. Detta har inte visat  sig vara så lätt.
– Det har varit en omfattande process, men idag är MSL en av de allra största pr-byråerna i världen, säger Christian Åkerhielm.

Han väljer nu att lämna det lite tryggare livet för att satsa på en karriär som egenföretagare.  

Planen är, kanske inte helt oväntat, att jobba inom det kreativa och digitala området.

Han har redan uppdrag.
– Jag är inkopplad som underkonsult åt en designbyrå och en varumärkesbyrå, säger Christian Åkerhielm.

Han vill inte i gå in på vilka byråer det rör sig om i detta skede.
–  Jag har inte för avsikt att ta över världen med en stor pr-byrå, utan  jag tänker ta mig an projekt som jag tycker känns spännande där jag  samarbetar med andra byråer, säger Christian Åkerhielm.

Han tycker att det känns som ett äventyr.  Inte minst med tanke på att han har köpt ett renoveringsobjekt i Södra Skåne.

–  Jag vill bli helt digital i mitt arbete och tillbringa den varmare  delen av året där. Det går rätt smidigt nu i och med sådant som Skype  och Dropbox, säger Christian Åkerhielm.

Han slutar också med flaggan i  topp i och med att byråns kampanj för WordSkills Sweden kring Yrkes-SM precis har vunnit två priser i Daily´s Sociala Media Award– Social Media  Campaign of the Year och Best Use of Paid/Sponsored Content.

– Det är kul med priser. Det är ett kvitto på att man gör något bra, säger Christian Åkerhielm.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

MSLJKL

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.