Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

MTV:s blodiga kampanj

Publicerad: 20 Februari 2012, 13:25

Bild från MTV-serien Death Valley.

Splatter – kombinerat med välgörenhet. I dag bjuds de blodsnåla stockholmarna på ett spektakel, iscensatt av MTV tillsammans med Blodcentralen Stockholm.


Ämnen i artikeln:

MTV

MTV vill kombinera "splatter med välgörenhet" och tror på ett nytt kommunikationsgrepp där ett levande performance ska få folk, främst unga, att bli blodgivare.

Ellen Jurell, pr-manager på MTV berättar för Resume.se om kampanjen som stockholmare möttes av då de kom upp vid Östra station och KTH imorse klockan 08.00.

– Vi vill blanda komik med splatter och avmystifiera allt kring blodgivning, säger Ellen Jurell.

MTV bjuder på ett performance med amerikanska polisbilar, en annorlunda blodbuss och ett iscensatt tv-team där komikern Pelle Helgesson spelar sin karaktär överklassdamen Nancy som har komandot över liveakten. Väl på plats kommer folk bli frågade om de lämnar blod, vill lämna blod eller vill bli testade för att få börja lämna blod. Inspirationen till kampanjen föddes enligt Ellen Jurell utifrån den amerikanska komediserien "Death Valley" som sänds på MTV.

– Att blodet minst sagt sprutar i Death Valley födde tanken hos oss att samla in nytt blod till sjukvården i Stockholm. Vi vet genom globala studier att generation Y vill göra gott snarare än att göra uppror, så samarbetet med Blodcentralen känns som ett självklart val för vår målgrupp, säger Peter von Satzger, pr director på MTV.

På plats idag klockan 08.00-15.00 kommer MTV spela in en film som sedan kommer läggas ut på Facebook. Kanalen hoppas på de sociala mediernas kraft och att en diskussion kommer växa kring fenomenet blodgivning. Imorgon flyttas kampanjen till Stockholms universitet.

Erika Siljendal

Ämnen i artikeln:

MTV

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.