Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Museets sponsoravtal med BMW under lupp

Publicerad: 23 April 2015, 13:02

Nationalmuseum förband sig att tala väl om BMW för allmänheten.

Nationalmuseums omskrivna sponsoravtal med BMW som bland annat går ut på att tala väl om den tyska biljätten ska nu granskas. En förundersökning om mutbrott har inletts, skriver SvD.


Ämnen i artikeln:

BMW

Svenska Dagbladet har tidigare avslöjat hur Nationalmuseum genom ett sponsoravtal med BMW förbundit sig att tala väl om bilmärket för allmänheten.

Museets överintendent Berndt Arell, som skrev på avtalet, har vid flera tillfällen använt de sponsorbilar som man fick i utbyte av BMW privat. Överintendenten har tidigare framfört till SvD att sponsorbilen använts i mycket liten omfattning och under de 100 mil per år som gäller för att man inte ska förmånsbeskattas.  

Enligt uppgifter till SvD har bilen körts över 550 mil på omkring tre månader.  Nu har åklagaren Berndt Berger beslutat att inleda en förundersökning mot Nationalmuseum om mutbrott.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

BMW

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.