Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Narva – en av världens snabbast växande byråer

Publicerad: 22 Augusti 2014, 12:33

Daniel Bergsten, managing partner Narva

Narva växer i rasande fart – även i ett internationellt perspektiv. Enligt Holmes Reports sammanställning är den svenska pr-byrån den åttonde snabbast växande byrån i världen.


Ämnen i artikeln:

Daniel BergstenNarvaHolmes Report

Pr-byrån Narva växte snabbast i Sverige 2012 till 2013. Nu visar Holmes Reports sammanställning att byrån är på åttonde plats i världen när det gäller tillväxt.

– Självklart så är det väldigt roligt. Listor och tävlingar är ju oerhört viktiga så länge man själv hamnar högt. När man inte gör det avfärdar man dem som trams. Men oavsett det, så är det här ett bevis på att vi gjort några saker riktigt bra. År 2010 satte vi målet att fördubbla oss på tre år och det lyckades vi med, säger Narvas managing partner Daniel Bergsten till Resumé.

Hur kan ni växa så snabbt?
– Givet att vi startade år 2000 så har vi inte vuxit supersnabbt. Det viktigaste, som många faller på, är att vi klarade av att ta klivet från 15-20 miljoner i byråintäkt till att komma upp till nästa nivå på över 35 miljoner. Vi har vuxit organiskt och med förvärv precis som de flesta byråer som växer gör. Att vi köpte Mix PR i slutet av 2012 är en starkt bidragande till placeringen i Holmes Reports lista.  

– Ytterligare en sak som skiljer oss från de flesta andra byråer i vår storlek är att det fortfarande är jag och Johan Molander som äger byrån i lika delar. Det finns för-och nackdelar med alla ägarkonstellationer, men vi ser det som en styrka att kunna ta snabba beslut både när det handlar om att gasa och bromsa.  

Har du några råd och tips till andra som vill försöka göra en liknande resa?
– Skapa en kultur där det är fint att dra in nya affärer till byrån.  Hur ser 2014 ut för er del? Hur ser ni på resterande del av året? Kunder och ekonomisk utgång?  2014 är något bättre än 2013 när vi tittar på byråintäkten och ett par snäpp bättre när det gäller lönsamhet. En skillnad är att vi jobbar mer nordiskt och givetvis att det digitala inslaget ökar i alla delar av vår business.

Magnus Helander


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.