Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Narva vänder förlust till vinst

Publicerad: 25 Mars 2010, 14:34

Finanskrisen slog hårt mot kommunikationsbyrån Narva under 2008. Men ifjol ökade omsättningen rejält och en förlust på 2,3 miljoner vändes till 3,2 miljoner i vinst.


Ämnen i artikeln:

Daniel BergstenNarva

Daniel Bergsten, vd på Narva.

Narva är inriktad på finansiell kommunikation för mellanstora börsbolag. Bland kunderna finns bland annat MTG och Axfood. När finanskrisen slog till hösten 2008 märktes det direkt.

Men under 2009 tog marknaden fart igen. Omsättningen ökade med drygt 4 miljoner till 22,5 miljoner.
– Det är främst att vi har fått mer att göra från våra befintliga kunder. Även om vi har vår grund i ir, så får vi flera uppdrag inom både webb och pr, säger vd Daniel Bergsten.

Narva har också under 2009 inlett ett samarbete med FD.
– Det har verkligen gett resultat. Tidigare jobbade vi nästan inte alls internationellt, men nu gör vi det i 15-20 procent av våra uppdrag.

Ett annat stort uppdrag för Narva har varit att jobba med pr för Ford i samband med försäljningen av Volvo Personvagnar. Narva bedriver också tre utbildningar i dotterbolaget Leraning Partner. En verksamhet som omsätter 10 miljoner kronor. Dotterbolaget är dessutom något som snarare går bättre under lågkonjunktur.
– När arbetsmarknaden är tuff är det fler som utbildar sig. Det märker vi ganska tydligt.

Målet är nu att fortsätta växa.
– Vi är nu tillbaka på 20 anställda, samma bemanning som innan finanskrisen. Förhoppningsvis kan vi bli ett par tre till under året. Men visa av nedgången 2008 kommer vi vara försiktiga.

Tobias Rydergren


Ämnen i artikeln:

Daniel BergstenNarva

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.