Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

”Nedgången skapar en möjlighet för oss ”

Publicerad: 24 december 2012, 07:00

Carl Fredrik Sammeli berättar för Resumé om Primes framtid från sitt sabbatsår i Sydafrika

Lågkonjunkturen är en möjlighet för pr-branschen och hans byrå står stark även utan hans närvaro. Det styrkebeskedet vill Carl Fredrik Sammeli sända från sitt sabbatsår i Sydafrika. Men samtidigt medger han att exilen från Stockholm är ett test om Prime klarar sig utan honom och vad han egentligen ska göra när han återvänder vet han ännu inte.


Bristen av tung pr-kompetens hos reklambyråer samtidigt som kunderna får ett  bredare intressentfokus och allt mer komplexa kommunikationsutmaningar kommer gynna en byrå som Prime i en lågkonjunktur, säger Carl Fredrik Sammeli när han ombeds beskriva nuläget för sin byrå över en knastrig telefonlinje från den villa utanför Kapstaden som han hyr av en icke namngiven tysk superentreprenör.

Sedan hösten har Primes grundare och huvudägare befunnit sig i Sydafrika för att ta hand om sig själv och familjen. Dagarna spenderas med att träna och äta rätt, skjutsa barnen till skolan och delta i lokala sociala aktiviteter. Dessutom har han tagit ett uppdrag åt ett sydafrikanskt  företag och fokuserar i det på bredare strategisk rådgivning om marknadsföring. Något som går allt mer i linje med framtidens pr-arbete, menar han.

- Pr-arbete har blivit allt mer modernt eftersom det idag inte går att göra ett företag kommersiellt framgångsrikt utan att ta hänsyn till samtliga intressenter. Vi ser också hur de allra flesta reklambyråer är på väg åt vårt håll. Det är ingen slump att det var Volontaire som vann de flesta priserna i Spinn.

För trots att han befinner sig långt från Stockholm rent fysiskt och dessutom fokuserar på annat än Prime, så är det omöjligt att inte snegla på nuläget och framtiden för branschen. En gång nörd, alltid nörd säger han själv och vistelsen borta från kontoret på Slussplan har gjort den redan självsäkre Carl Fredrik Sammeli ännu stoltare över sitt företagsbygge. Tillvaron utomlands ger också utrymme för funderingar om framtiden.

- Det här vinterhalvåret är delvis för att se om byrån klarar sig utan mig. Jag är inte oumbärlig för den dagliga driften på något sätt, men det ligger något i att jag lyckas få de många olika kompetenserna som finns på Prime att trivas ihop. Men när man lämnar något blir också dess värde tydligt, och vistelsen här hjälper mig känna att fasen vad stolt och sugen jag är att se hur vi ska kunna ta oss till nästa nivå.

Men var denna nivå befinner sig är inte  säkert. Man kan konstatera att Prime idag befinner sig på en såväl kreativ som ekonomisk topp.  Byrån har varit tongivande under Cannesfestivalen i flera år och vinner regelbundet internationella och nationella utmärkelser. Man omsätter mångdubbelt mer än de flesta pr- och reklambyråer i Sverige och rankas ofta som en av de attraktivaste arbetsplatserna bland landets toppstudenter. Fast ju högre man kommer desto mer finns det att förlora. Och bland ryktespridarna på stan sprids uppfattningen att de många olika kompetenserna som just Sammeli bidrar så starkt till att hålla ihop gärna drar åt olika håll, vilket inneburit att tomrummet han lämnat efter sig gjort splittringen mellan de som inte drar jämnt ännu djupare. En negativ bild, som Carl Fredrik Sammeli avvisar med bestämdhet.

- Om jag skulle vara den enda samlande kraften på byrån, så hade det här sabbatsåret varit en omöjlighet. Vi har ett väl fungerande maskineri, jag träffade samtliga partners så sent som för någon månad sedan och det är svårt att bemöta anonymt skvaller. Jag kan konstatera att det helt saknas hårda fakta för någon splittring och att vi nog är bättre än någonsin. Om det mot förmodan skulle knaka på något allvarligt vis så kommer jag hem.

Istället vill han lyfta fram möjligheter, och menar att lågkonjunkturen  som nu drabbar Sverige är en sådan. Som regel för de nämligen med sig att konservativa affärsmodeller försvinner och i de senaste nedgångar som varit har Prime  därmed lyckats utnyttja detta till sin fördel.

- Jag tror det finns risk för ett riktigt stålbad för den traditionella reklambyrån och vet inte om alla de riktigt stora byråerna i Sverige kommer finnas kvar om ett år.  Det förändringstryck som den här nedgången skapar är en viktig möjlighet för oss. Vi har rekryterat strateger, planners och kreatörer från reklamindustrin i tio år, vi kommer fortsätta med det och jag ser mycket fram emot att upptäckta hur vi har lyckats hantera nedgången och den här möjligheten när jag kommer tillbaka till sommaren.

En förklaring till pr-branschens komparativa fördel i lågkonjuktur är att man sällan rapporterar till den konjunkturkänsliga marknadschefsfunktionen hos kunderna, utan helst pratar direkt med kommunikationsdirektör eller vd. En roll som man vill förstärka i framtiden.

- Vi måste hitta nya bergstoppar att bestiga. En viktig rörelse just nu är att bli bättre på att hjälpa våra befintliga kunder att bli vassare på att tjäna pengar.  Det vill säga rådgivning i tillväxtfrågor och försäljningsfrågor, vilket varken pr- eller reklambyråerna jobbar med tillräckligt bra idag.

En annan fråga för Prime är internationalisering. Trots att man är den största byrån i Sverige finns ingen ambition att skapa ett nordiskt erbjudande, vilket många konkurrenter satsat på. All eventuell expansion skall istället ske organiskt, och gärna genom att utveckla erbjudandet.

- Suget på internationalisering har funnits där ett bra tag, men vi har inte riktigt knäckt den knuten än. Vi har en liten verksamhet i Bryssel, men har tvingats skala ner i New York. Det var för tufft och det tar lång tid att börja från scratch. Hur vi ska göra funderar jag en del på, men också här handlar det om mer affärsförståelse. Till exempel finns det många etablerade affärsmodeller i Sverige som inte har rullats ut i tillväxtländer just Sydafrika. Kanske ska vi satsa på sådana länder och ha stark koppling till den svenska exportindustrin istället för att försöka konkurrera på överetablereade pr-marknader i New York eller London.

Att Carl Fredrik Sammeli gärna ser att Prime växer utanför pr-kostymen och blir en starkare utmanare till andra affärskonsulter ligger i samma riktning som de flesta större kommunikationsbyråer vill gå, det vill säga  mot tjänster med högt förädlingsvärde. Men kanske så handlar det också om en generationsväxling. Han har trots allt varit pr-konsult i nästan 20 år.

- Visst har vi en generationsväxling på byrån, men den gäller både internt och externt. När vi började var vi 15 år yngre än våra konkurrenter och även våra kunder. Nu är jag lika gammal som många av börsens vd:ar. Det är klart att det ger mig och många andra på byrån ett annat handlingsutrymme gentemot dessa. Men vad min exakta roll blir och hur Prime ska ta sig an framtiden i det här avseendet återstår att se, avslutar Carl Fredrik Sammeli.

Fredrik Hazén

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.