Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Netflix höll fans i gisslan under fem timmar – hindrades från att spoila

Publicerad: 14 september 2021, 07:54

Netflix och Publicis Italia stängde in streamingtittare på ett flygplan under lanseringen av Money Heists nya säsong.


Ämnen i artikeln:

NetflixPublicis

Den aldrig sinande strömmen av nya lanseringar från tv-seriefabriken har spoilers blivit ett av det nätkulturens mest bespottade fenomen. Människor som avslöjar innehållet i en ny säsong innan den släpps och tar död på publikens längtar och förväntningar.

Enligt en undersökning från Brandwatch, som AdWeek har tagit del av utgör spoilers så mycket som 12,5 procent av alla konversationer i sociala medier om en tv-serie. 

När Netflix populära serie Money Heist kom tillbaka med en ny säsong, ville streamingplattformen se till att fans kunde njuta av den, utan spoilers. Varumärket bjöd in en grupp ivriga tittare som tidigare spridit spoilers på nätet till ett annorlunda lanseringsevent. 

De icke ont anande gästerna trodde att de skulle flyga till Madrid för en exklusiv Money Heist -visning, men i själva verket ägde händelsen rum på den enda plats där telefoner måste vara avstängda: på ett flygplan. Fansen hölls gisslan på planet av en besättning klädda som gänget från Money Heist, i samband med släppet av de fem avsnitten från den nya säsongen.

Eftersom deltagarna inte hade tillgång till internet kunde miljontals fans på marken kunde titta på showen utan spoilers, under fem timmar.

Publicis Italia låg bakom idé och genomförande. 

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

NetflixPublicis

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News