Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Niklas Bodell till kommunikationsbyrå

Publicerad: 12 april 2011, 13:50

Förre Aftonbladet-profilen Niklas Bodell, senast informationschef på SPP, blir kommunikationschef och strategisk rådgivare på kommunikationsbyrån Involve. – Involve är redan en av landets ledande kommunikationsbyråer för flertalet av Sveriges största företag, men vill nu expandera ännu mer, säger han.


Ämnen i artikeln:

Niklas Bodell

Niklas Bodell. Foto: Resumé.

Niklas Bodell tar även en plats i kommunikationsbyråns ledningsgrupp.

– Vi har uppvaktat Niklas under en längre tid och är väldigt stolta och glada över rekryteringen. Tack vare hans bakgrund från bland annat media tillför han exakt den kompetens vi behöver, säger grundaren Annicka Pärson.

Niklas Bodell är nöjd med sin roll på byrån.

– Jag får jobba med det som precis är min hemmaplan; medierelationer, stora organisationer i förändring, kommunikativt ledarskap och pr, säger han och fortsätter:

– Dessutom får jag vara med och arbeta med flera av landets största företag och mest professionella ledningsgrupper.

Involve har en hel del storkunder, som ASSA ABLOY, H&M, Scania, Ikea, SCA och Stenasfären, och byrån satsar nu stenhårt.

– Involve Communication kommer att expandera kraftigt under den närmaste tiden och har ett tempo och temperament som helt enkelt passar mig väldigt bra, säger Niklas Bodell.

Vad ska du göra som kommunikationschef?
– I den egenskapen är det meningen att jag ska göra Involve Communication mera synlig. Byrån har, trots sina stora och fina prestigekunder, valt att verka lite grann i det ödmjukt tysta, men i och med den kraftiga expansionsfasen vill de nu prata med lite högre röst. Och det har de all anledning att göra.

Hur är det att gå från en stor och kanske lite trög organisation till en mindre byrå?
– Jag har i hela mitt liv jobbat på stora arbetsplatser och redaktioner. Jag tror att alla som jobbar med kommunikation mår bra av att jobba på en högpresterande och snabbfotad byrå i högt tempo ett tag och med olika människor, olika företag och organisationer, olika uppdrag. Det är fantastiskt stimulerande. Nästan som på en redaktion.  

Längtar du inte tillbaka till Aftonbladet?

– Det är klart att jag ibland längtar tillbaka till media. Det är ju min hemmaplan och annars skulle jag ljuga. Medias strukturomvandling går också mycket fortare än någon någonsin kunde ana och det är ju förstås en jättespännande utveckling. Men några av mina bästa vänner arbetar i de stora mediehusen, så jag har såklart en väldigt nära kontakt med tänket om jag säger så. Dessutom tangerar ju mina uppdrag inte så sällan media.

Involve rekryterade nyligen Jörgen Lannerstedt, vd på från Frontdesk Publishing. Han blir creative director på byrån som han var med och grundade på 1990-talet.

Involve har 20 anställda.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Niklas Bodell

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.